Af Louise Grønkjær

4 ton.

Så meget skrald samlede efterskoleeleverne ind, da Efterskoleforeningen i påsken afholdt eventet 'Efterskolerne tar' skraldet!' i samarbejde med Danmarks Naturfredningsforening. Det viser en opgørelse, som Danmarks Naturfredningsforening har lavet baseret på skolernes indberetninger til Affaldsindsamlingen.dk.

Ca. 40 efterskoler fra hele landet deltog i eventet.

Nogle af dem, som deltog, var Mathilde Skjøt og Anna Vægter fra Midtjysk Efterskole. De brugte fire timer på at samle affald, selv om det kun var meningen, at de skulle være ude i to timer.

"Det kom fuldstændig bag på os, at der var så meget. Folk tænker ikke over, hvad konsekvenserne af deres handlinger er. Det er skræmmende, at folk bare smider affald ud ad vinduet. Det er da basal viden, at det gør man ikke," siger Mathilde Skjøt til Midtjysk Efterskoles hjemmeside.

Se flere af skolernes billeder og videoer fra dagen her.