Af Louise Grønkjær

På lørdag åbner Ungdomsøen med en stor åbningsceremoni. Efterskolerne er partner i Ungdomsøen, og Frej Elbæk Schjeldal, som er kommunikationschef hos Ungdomsøen, håber, at efterskolerne vil tage øen til sig og bruge den.

”Vi har en drøm og et håb om, at efterskolerne vil bruge øen som udflugtsmål og til forskellige former for aktiviteter,” siger han.

Men hvad er det konkret, efterskolerne kan på Ungdomsøen? Ifølge Frej Elbæk Schjeldal er det nærmest kun fantasien, der sætter grænser.

”Det kan være, at man tager på en tre-dages tur for at hygge sig, eller at man vil bruge øen som afsæt til at lave et verdensmålstema med udelivsaktiviteter. Man kan skræddersy det efter behov,” siger han.

Se solen gå ned over København
Ungdomsøen ligger i Øresund på Middelgrundsfortet, som blev opført i slutningen af 1800-tallet som en del af Danmarks befæstning. Det tager ca. en halv time at sejle ud til øen fra Nyhavn, hvorfra der går både til Ungdomsøen op til seks gange i døgnet.

Der er en række faste aktiviteter på øen, som efterskolerne kan benytte sig af. F.eks. er der et rollespil, hvor eleverne kan lege, at de er lille ø-samfund, og et demokrati-rollespil, hvor de skal tænke demokratiet helt forfra. Der er ansat frivillige til at hjælpe med afviklingen, ligesom der bor frivillige på øen.

"Det er bare noget særligt at sidde derude og se solen gå ned over København"

- Frej Elbæk Schjeldal, kommunikationschef hos Ungdomsøen

Der er også kanonstillinger på øen, som kan bruges til alt fra parkour, koncerter, teater og kunst til outdoor-aktiviteter, og man kan også deltage i orienteringsløb i fortets underjordiske gange. Endelig er det muligt at bruge øen som en slags lejrskole eller til studieture i København.

”Det særlige, er at man er så tæt på vores hovedstad og samtidig får en fornemmelse af at være på en øde ø. Det er bare noget særligt at sidde derude og se solen gå ned over København,” siger Frej Elbæk Schjeldal.

Ungdomsoen

Foto: Ungdomsøen

Der er både mulighed for at overnatte i gamle militærbygninger, i shelters og i telt. Efterskoleleverne kan lave deres egen mad eller friskfangede fisk i udekøkkener eller over bål, men man kan også bestille mad. Der er også en indendørs spisesal og et stort skolekøkken.

En ø, hvor unge mødes
Det er Ungdomsøens vision, at øen skal være et sted, hvor unge møder hinanden på tværs af geografiske og sociale skel.

”Vi håber, at det kan blive et sted, hvor unge mødes, og hvor andre unge f.eks. kan få lyst til at tage på efterskole. Hvis nu en 14-årig drengespejder sover i shelter ved siden af nogle elever fra en efterskole på Lolland og derfor får lyst til at tage på efterskole, så er vores mission lykkedes,” siger Frej Elbæk Schjeldal.

"Efterskoleelever har brug for at mærke, at de er en del af noget større, og det kan de på Ungdomsøen"

- Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskolerne

Efterskolernes formand, Torben Vind Rasmussen opfordrer også de efterskoler, der har mulighed for det, til at besøge Ungdomsøen.

”Jeg har været så heldig, at jeg har besøgt øen, og jeg tror ikke helt man kan forestille sig, hvor vild en ide, Ungdomsøen er, hvis man ikke har været der,” siger Torben Vind Rasmussen og fortsætter:

”Efterskoleelever har brug for at mærke, at de er en del af noget større, og det kan de på Ungdomsøen. Her er det kun fantasien, der sætter grænser.”

Praktisk info - sådan booker du Ungdomsøen

• Ungdomsøen ligger på Middelgrundsfortet i Øresund.

• Ungdomsøen har åbent hele året, men højsæsonen er fra april til oktober.

• I højsæsonen går der både til øen fra Nyhavn op til seks gange i døgnet. Er man en større gruppe, kan der bestilles en større båd til hele gruppen.

• Der kan søges økonomisk større til transporten fra efterskolen til Ungdomsøen på hos Nordea Fondens lokalpulje.

• Der er plads til, at 400 personer kan sove i telt på øen, og 60 personer kan sove i shelter. Der er desuden indendørs overnatningsmuligheder i gamle militærbygninger, hvor der plads til 120 personer. Der er også handicapvenlige værelser.

• Større grupper får en samlet pris, men for enkeltpersoner starter overnatningsprisen på 80 kroner. Da efterskolerne er i hovedmålgruppen for Ungdomsøen, får efterskoler den billigste pris, mens virksomheder, som ønsker at bruge øen, skal betale mere.

• Der er også konference- og mødelokaler på Ungdomsøen – dog er der det benspænd, at alle aktiviteter og møder skal relatere sig til ungdomsliv.

• Ønsker du at booke et besøg på øen, så skriv til booking@ungdomsoen.dk.

Bagom Ungdomsøen

• Efterskolerne har indgået partnerskab med Ungdomsøen, men støtter ikke projektet økonomisk.

• Øvrige partnere er Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF), Højskolerne, Roskilde Festival, Friskolerne, Maritime Nyttehaver, Orkerne Kommer m.fl.

• Ungdomsøen er støttet økonomisk af Nordea-fonden, TrygFonden, Tuborgfondet, Lauritzen Fonden m.fl.