30.069 unge mennesker sagde efter sommerferien farvel til familien for at gå på en af landets 240 efterskoler. Det er ny rekord i efterskolernes historie. Sidste år startede 29.206 elever på efterskole.

Det viser en optælling fra Efterskolerne blandt alle landets efterskoler.

”Det er tal, der gør mig både stolt og meget glad. At så mange unge og deres forældre prioriterer et år med fællesskab og faglig fordybelse er en stor tillidserklæring til alt det, vi arbejder med på efterskolerne,” siger Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskolerne.

”Tallene viser også, at danske unge ønsker den robusthed og afklaring, som et år på efterskole giver. Det har samfundet også gavn af i en tid, hvor mange unge føler sig pressede af alle de valg, de skal forholde sig,” siger Torben Vind Rasmussen.

Han tilføjer, at en undersøgelse fra konsulentfirmaet Moos-Bjerre & Lange fra 2017 bl.a. viser, at elever fra efterskolens 10. klasse har 16 procent mindre risiko for at afbryde gymnasiet og 11 procent større sandsynlighed for at have gennemført en ungdomsuddannelse efter fem år.

Flere elever i 10. klasse
De nye tal viser også, at flere vælger at gå på efterskole i 10. klasse. I år går 21.141 elever i 10. klasse mod 19.279 sidste år.

”Jeg synes, at det vidner om stor efterspørgsel efter 10. klasse på et tidspunkt, hvor der har været debat om 10. klasses udformning i fremtiden,” siger Torben Vind Rasmussen med henvisning til, at den tidligere regering nedsatte et ekspertudvalg, der skal komme med anbefalinger til en erhvervsretning af 10. klasse.

Sjælland får flere efterskoleelever
Regionalt er det Sjælland, der har oplevet den største fremgang i elevtallet med 275 elever mere i år. Nemlig 6.022 elever mod sidste års 5.747 elever.

”Det er en positiv udvikling, fordi der traditionelt har været færre unge fra hovedstadsområdet og Sjælland, der har valgt at gå på efterskole. Jeg ser stigningen som et udtryk for en bredere geografisk fordeling og en større mangfoldighed på efterskolerne. Den udvikling er vigtig for vores ambition om at være hele Danmarks efterskole,” siger Torben Vind Rasmussen.

Læs mere her