Af Anders Østerby, forstander på Frøstruphave Efterskole, hvor 10. årgang siden 2011 udelukkende har været prøvefri og projektorienteret.

Jeg tror, det er en rigtig strategi af Efterskoleforeningen at tage udviklingen af 10. klasse/årgang i egen hånd i håbet om, at vi får en afgørende stemme i de politiske beslutninger, der venter.

Jeg forstår også godt ønsket om fortsat at have et anker i grundskolen, så 10. klasse/årgang ikke bliver en de-koblet størrelse, der flyder rundt et sted i det danske uddannelsesfarvand, men i stedet bliver en form for udvidet afslutning på hele grundskoleforløbet. Og jeg mener også, at grundskolen fortsat er det rigtige sted at være forankret.

Men det er min klare fornemmelse, at det bliver en udfordring at fremelske 10. klasse/årgang til at være en grundskolefinale, fordi det på mange skoler – og i forældres/elevers bevidsthed – i høj grad allerede er sådan, at 10. klasse er fremadskuende mod det, der venter teenagerne: ungdomsuddannelser, uddannelsesretning og erhverv.

"... det er, når jeg fortæller om det fremadskuende, de uddannelsesrettede elementer og det studieforberedende, at lyset i deres øjne bliver tændt"

– Anders Østerby, forstander på Frøstruphave Efterskole

Når vi på skolerne møder interesserede forældre og elever i dag, er der nogle ting, der er tydelige:

9. klasse opleves (og det med en vis berettigelse) som det store punktum for skolegangen, og 10. klasse/årgang bliver i højere grad betragtet som noget andet. Men hvad?

Når jeg har besøg af de kommende elever og forældre og skal forklare, hvad vores 10. årgang går ud på, så slår det aldrig fejl, at det er, når jeg fortæller om det fremadskuende, de uddannelsesrettede elementer og det studieforberedende, at lyset i deres øjne bliver tændt!

Derfor ser jeg, at det bliver en balancekunst at få en kommende 10. klasse/årgang til at have anker i og være afslutning på grundskolen, samtidig med, at den i en særlig grad bliver forberedende til fremtiden. Jeg tror, at en stor del af berettigelsen – også politisk – ligger gemt i at være et sted, hvor de unge gør sig klar til det, der venter dem. Derfor kunne jeg ønske, at man gør dette til et mere synligt element i det kommende udviklingsprojekt i Efterskoleforeningen.