Forstander på Flakkebjerg Efterskole, Jan Coermann

Debat: Giv unge fremtidshåb med ny 10. klasse

Efterskolerne skal med en ny 10. klasse sikre, at der med livsoplysning, folkeoplysning og demokratisk dannelse bliver skabt bæredygtig forandring, så unge kan bevare fremtidshåbet, skriver forstander på Flakkebjerg Efterskole, Jan Coermann, i et debatindlæg.

Ulrik Goos Iversen, forstander på Baunehøj Efterskole

Debat: Sæt bæredygtig dannelse i front i udviklingen af 10. klasse

Forstander på Baunehøj Efterskole, Ulrik Goos Iversen, foreslår i et debatindlæg, at rygraden i fremtidens 10. klasse tager afsæt i de unges virkelighed. Han vil skrue op for undervisning i bl.a. bæredygtig dannelse, demokratisk aktivisme og frivillighed.

Ulrik Goos Iversen, forstander på Baunehøj Efterskole

18. december 2023

Ny stipendieordning markerer, at vi er hele Danmarks efterskole

Der er opbakning til bestyrelsens forslag om ny stipendieordning fra forstander på Baunehøj Efterskole Ulrik Goos Iversen. I et debatindlæg anbefaler han dog et loft for forældrebetalingen og et større grundtilskud til mindre skoler for at gøre ordningen mere retfærdig.

Forstander på Hellebjerg Idrætsefterskole, Anders Buhl

Debat: Drop karakterer i ny 10. klasse

I en ny 10. klasse skal eleverne have mere reel læring og nyttige færdigheder, skriver forstander på Hellebjerg Idrætsefterskole, Anders Buhl, i et debatindlæg. Han mener, at vejen dertil blandt andet er løbende evalueringer i stedet for karaktergivning.

Forstander på Frøstruphave Efterskole, Anders Østerby

Debat: 10. klasse skal være fremadskuende og studieforberedende

Forstander på Frøstruphave Efterskole, Anders Østerby, argumenterer i et debatindlæg for, at 10. klasse skal forberede eleverne på ungdomsuddannelser, uddannelsesretning og erhverv frem for at være en slags grundskolefinale.

Mette Romer

31. august 2023

Debat: 10 gode råd til efterskoleforældre

Mette Romer Søborg er både efterskoleforstander og nu forælder til et barn på efterskole, og for første gang mærker hun selv følelsen af at skulle give slip på sit barn. Hun har derfor nedskrevet 10 gode råd for at huske sig selv på det, hun plejer at fortælle andre nye efterskoleforældre.

Foto: Ann-Kristin Henriksen

14. august 2023

Debat: Bortvisning og tænkere skal på pension

Bortvisning og tænkere opfattes af mange som en del af kulturen på efterskoler, men det er på tide at gøre op med det forældede værktøj og i stedet arbejde mere pædagogisk med regelbrud, mener efterskolelærer Lise Lundsgaard Christensen.

simon-grimstrup-bæredygtighed-efterskoler

16. maj 2023

Debat: Her er 2 lavthængende ’klimafrugter’, efterskoler bør plukke

Efterskoler kan og bør gøre en forskel for klimaet. Det mener efterskolelærer Simon Grimstrup. Han hilser medlemsforslaget, der blev vedtaget på årsmødet, velkommen og kommer med idéer til, hvor efterskoler kan sætte ind.

Baaring-efterskole-hun-kan-festival

18. april 2023

Debat: Hjælp os med at sætte fokus på pigebands

Hvorfor skal piger synge og se godt ud, mens drengene spiller i band? Sådan spørger elever fra Baaring Efterskole, som vil motivere flere piger til at spille musik. De inviterer alle efterskoler til HUN:KAN Festival 16. maj, hvor pigebands fra alle efterskoler er velkomne på scenen.

Elever-Sorø-Gymnastikefterskole-debatindlæg-søvn

07. februar 2023

Debat: Vi vil have 9 timers søvn

Søvn og trivsel hænger sammen, skriver fire efterskoleelever i et debatindlæg. Efterskolen er ikke indrettet til teenagehjernen, mener de. For at bede unge sove kl. 22 er det samme som at bede voksne sove kl. 20.

Therese Zillmer debat om en tænker på efterskoler

16. januar 2023

Debat: Burde ’en tænker’ ikke erstattes af ’efterskoletjeneste’?

Når efterskoler sender elever hjem på ’en tænker’, har de opgivet pædagogikken, mener en mor til en efterskoleelev. Hun opfordrer efterskolerne til at lade de unge lære af deres fejl på skolen.