Kære alle,

Det er ikke så godt. Lasse er sendt hjem på en tænker i 12 dage i skrivende stund. 12 dage! Hvad vil ministeriet ikke sige?

Men Lasse i TV2´s julekalender Tinka og kongespillet er altså på efterskole, og det viser, at efterskole er et bredt alment tilbud, som enhver ung i Danmark forholder sig aktivt til.

Efterskole er dannelse sat på en formel og en vigtig del af vores uddannelsessystem. Det er ikke kommet af sig selv. Det er derimod et produkt af mange års dygtigt arbejde med at udvikle en skoleform, der både tager afsæt i den enkelte elev, i tidsånden og i traditionerne. De unge har brug for os, og samfundet har brug for de stærke reflekterende unge mennesker, som efterskolerne danner.

Det er der grund til at være stolte over. I foreningen glæder vi os over hver eneste af de 30.060 elever, der er på efterskole lige nu, og vi glæder os til i fremtiden at byde velkommen til alle de unge, som drømmer om at komme på efterskole.

Vi lukker ned for 2019 om kort tid. Det har været et travlt og godt år. Tak for den måde, I har taget imod mig som ny formand på, og tak for den måde, I har taget imod nye medarbejdere og bestyrelsesmedlemmer på, når vi har været rundt i landet. Hver gang vi kommer ud, forbløffes vi af den gejst og det engagement, der er på skolerne.

I foreningen glæder vi os til 2020. Ikke mindst til årsmødet i marts, hvor I allerede nu kan se programmet i Magasinet Efterskolerne og på hjemmesiden. Årsmødet er møder, samtaler og god energi, og det er samtidig her, vi sætter foreningens kurs fremadrettet. Der er nok at tage fat på i arbejdet for at fortsætte efterskolernes gode udvikling og stærke brand.

Og så synes jeg godt, at hende forstanderen kunne tage Lasse tilbage til skolen igen. Han har vist tænkt sig om!

Glædelig jul og godt nytår til jer på vegne af bestyrelse og medarbejdere i sekretariatet.

Torben Vind Rasmussen, Efterskolernes formand