Af Louise Wethke Buch

Vi var med som fluen på væggen, da eleverne på Klejtrup Musikefterskole i skoleåret 2019/20 kørte mod efterskolen og nervøst spejdede efter den første ven. Da Sanna og Samuel sendte hinanden det første forelskede blik. Og da corona ramte, og alle elever blev adskilt fra hinanden og sendt hjem på ubestemt tid.

Serien Efterskolen var årets første efterskoleserie i 2021, som fik premiere på DR i juni, da efterskolerne var på vej på sommerferie. Siden er der kommet tre andre dokumentarserier til om efterskolelivet: Tilbage til efterskolen på TV2, hvor Puk Elgård opsøger gamle kammerater fra Mellerup Efterskole, Helt i særklasse på DR om den nye specialefterskole, Kvie Sø Efterskole, og Christian på efterskole på DR, hvor man følger Christian, som er homoseksuel og håber at finde sin første kæreste på efterskolen.

efterskoleserier 2021

Kærlighed og venskaber er også et af de helt store temaer i dokumentarserien Helt i særklasse, hvor vi følger eleverne på specialefterskolen Kvie Sø Efterskole. Foto: Annelie Saks Justesen

Serien Efterskolen fik fem stjerner af bl.a. Politiken, Jyllands-Posten og Filmmagasinet Ekko og blev i oktober 2021 kåret til årets bedste europæiske TV-dokumentarserie ved Prix Europa. Men hvorfor er det pludselig blevet så populært at skildre efterskolelivet i en TV-serie? Ifølge TV-anmelder for Weekendavisen og tidligere højskolelærer, Johannes Fogtmann, har efterskolelivet en helt anden dramaturgi, end vi er vant til at se på TV.

”I både fiktions- og dokumentarserier har vi en tendens til at fokusere på konflikten. Men når vi har set nok TV-serier, der viser den samme konflikt igen og igen, bliver vi slået omkuld, når nogen har fundet en anden vej. Efterskolens dramaturgi går fra sommer til sommer, hvor vi følger eleverne fra starten, hvor de ryster og ikke ved, hvor de skal gøre af sig selv - til slutningen af deres efterskoleophold, hvor de ligger i bunke og fletter hår,” siger han.

Serien 'Efterskolen' blev kåret til årets bedste europæiske TV-dokumentar serie 2021 til Prix Europa. Instruktør Thora Lorentzen modtog prisen 15. oktober 2021. Foto: Thomas Ecke

Man hepper på de unge, og de hepper på hinanden
Johannes Fogtmann kårer hvert år årets tre bedste serier for Weekendavisen, og i år er serien Efterskolen med på listen sammen med de to amerikanske serier Succession og The good fight.

”Der er noget virkelig særligt ved Efterskolen i forhold til det danske serielandskab. Den kan noget specielt ved at være fuldstædig i øjenhøjde med karaktererne, som har viljen og modet til at udtrykke følelser. Det er rigtig godt TV,” siger han.

Instruktør på Efterskolen Thora Lorentzen var selv træt af konfliktsøgende TV. Da hun researchede til serien, huskede hun tilbage på sit eget efterskoleophold på Ollerup Efterskole i 2002/03 og de store, sceniske øjeblikke, hvor hun bl.a. selv fik sin første kæreste.

”Den første kæreste og den bedste ven er netop det, man tager med sig fra efterskolen og husker som det allerstørste. Det er også noget helt universelt, som alle kan genkende – også selvom man ikke har gået på efterskole,” siger hun.

Ville vise, hvad efterskolen kan
Thora Lorentzen havde også en politisk bagtanke, da hun planlagde at lave en serie om livet på en efterskole. Hun husker tydeligt, at der var gang i en politisk debat om 10. klasse, mens hun selv gik på efterskole.

”Det gjorde indtryk på mig, at noget, der fungerer så godt, så hurtigt var i fare for at blive ændret radikalt. Jeg havde brug for at komme med et kunstnerisk indspark og vise, hvad efterskolen kan i en dokumentar, der kunne rumme alle nuancer af et efterskoleophold,” siger hun.

Thora Lorentzen boede meget af tiden i den tomme forstanderbolig på Klejtrup Musikefterskole i skoleåret 2019/20 og blev en stor del af hverdagen på efterskolen. Hun mener, at det er en del af forklaringen på seriens succes.

”Man kommer helt tæt på de unge i serien, hvor man hepper på de unge, og de unge hepper på hinanden,” siger hun.

Det, der især gør efterskoleserier gode, er, at vi får et indblik i de unges følelser, uden man kan mærke, at en voksen producent forsøger at lære de unge noget med serien, mener Johannes Fogtmann.

”Der er blevet produceret noget ungdoms-TV, som virkelig kan noget, og derfor ser jeg også med, selvom jeg er 36. Vi vil vide, hvordan de unge har det, og det ved man, når man mærker, hvor benhårdt det er at invitere en pige med til galla på efterskolen,” siger han.

Christian-på-efterskole

Christian på efterskole er den fjerde og sidste efterskoleserie, der udkom i 2021. Foto: Simon Dixgaard

Efterskolen

Se eller gense årets dokumentarserier om efterskolelivet

Efterskolen fik premiere på DR 13. juni 2021. Serien er i seks afsnit, hvor man følger eleverne på Klejtrup Musikefterskole i skoleåret 2019/20.

Se eller gense serien her

Tilbage til efterskolen fik premiere 10. august 2021 på TV2 og TV2 Play. I fire afsnit følger man TV-vært Puk Elgård, der opsøger sine gamle efterskolevenner.

Se eller gense serien her

Helt i særklasse fik premiere 16. august 2021 på DR, hvor man igennem to år følger elever med diagnoser og handicap på den nystartede efterskole Kvie Sø Efterskole. Serien er i fire afsnit.

Se eller gense serien her

Christian på efterskole fik premiere på DR 15. november 2021, hvor man følger Christian, der skal starte på efterskole. Han sprang ud som homoseksuel som 14-årig og vil gerne finde sin første kæreste på efterskolen. Serien er i ti korte afsnit.

Foto: Thora Lorentzen