Af Louise Wethke Buch

1. Gode råd til nye efterskoleforældre

31.745 elever startede på efterskole dette skoleår, og det blev igen i år et rekordoptag på landets efterskoler. Det betød også, at endnu flere forældre skulle sende deres børn af sted hjemmefra for at bo et år på en efterskole. Her var der 10 gode råd at hente til nye efterskoleforældre om alt fra hjemve til regelbrud og radiotavshed, som nogle forældre oplever, når de sender deres barn på efterskole for første gang.

2. En Håndsrækning til udsatte elevers efterskoleophold

For femte år i træk uddelte Nordea-fonden i år penge til udsatte elevers efterskoleophold. Normalt uddeles 60 stipendier, men i dette skoleår har 85 familier fået økonomisk støtte til at sende deres børn på efterskole. Andenpladsen går derfor til en glædelig nyhed om, at endnu flere familier har fået støtte til et efterskoleophold.

Læs, hvad ’En Håndsrækning’ betød for Anncarina Steinlein og hendes datter Louisa, her

3. Cecilie Schmeichel blev gift med sin efterskolekæreste

Et efterskolevenskab udviklede sig i årene efter til kærlighed mellem Cecilie Schmeichel og Joakim Pilkær, der mødte hinanden på Oure Efterskole, hvor de begge var elever i 2006/07. Joakim endte med at frie til Cecilie foran Oure Efterskole i 2014. En kærlighedshistorie, der viser, at efterskolebånd kan vare ved og udvikle sig til noget helt særligt.

4. Efterskolernes formand med håb om genåbning

Året, der gik i efterskoleverdenen, har også været præget af nedlukninger, onlineundervisning og elever og efterskolelærere, der sidste skoleår hungerede efter at komme tilbage til fællesskabet. ”Lad os sammen gå ud af januar måned med håbet om, at vi snart får genåbnet efterskolerne og samfundet,” skrev formand Torben Vind Rasmussen 28. januar, da efterskolerne sidste skoleår var lukket ned. Efterskolerne måtte dog vente med at åbne dørene til 1. marts for de nordjyske, vestjyske og bornholmske efterskoler og 15. marts for resten af landets efterskoler.

Se billeder af genåbning og gensynsglæde på tre efterskoler her

5. Glæde over hjælpepakke til efterskoleforældre

Femtepladsen er også en historie fra nedlukningen og går til nyheden om, at forældre til efterskoleelever kunne få op til 1000 kr. om ugen i refusion, mens eleverne var hjemsendt sidste skoleår.

6. Gode råd til at holde humøret oppe i hjemmeskolen

Hvordan kommer man igennem endnu en dag med onlineundervisning i sengen, når man savner sine efterskolevenner, og fællesskabet på efterskolen? Fire tidligere elever fra skoleåret 2019/20, der også havde oplevet at blive sendt hjem på grund af corona, gav deres bedste råd til eleverne i foråret og trøstede dem med, at den sidste del af skoleåret ville blive uforglemmeligt.

Læs eller genlæs historien her

7. Efterskolerne: Vi er klar til at genåbne!

Endnu et håb om genåbning fra sidste skoleår, hvor Efterskolerne gav deres bud på, hvordan man forsvarligt kunne åbne dørene for eleverne igen. Vinteren 2021 var for mange med tilknytning til efterskoleverdenen en tid i venteposition med blandede følelser som håb, skuffelse og glæde.

8. Genåbning blev en rutsjebanetur for vestjysk forstander

Uvished, glæde, kaos og lettelse. Det var den følelsesmæssige rutsjebanetur, forstander på Staby Efterskole, Anders Boll Mikkelsen, var på, da vi fulgte ham i 11 dage, fra han fik nyheden om, at bl.a. de vestjyske efterskoler måtte åbne 1. marts 2021. ”Pludselig er vi den skole, der er i vælten,” sagde Anders Boll Mikkelsen, da skolen kort efter genåbningen testede to elever positive for corona.

9. Nogle efterskoler måtte vente med at åbne for elever

Mens nordjyske, vestjyske og bornholmske efterskoler fik lov til at åbne dørene 1. marts, sad elever, forældre, lærere og forstandere på efterskoler i andre dele af landet skuffede tilbage i uvished. Forstander på Ladelund Efterskole siger i denne artikel: ”Der er elever derude, der er hårdt ramt af det her, og vi kan mærke, at det begynder at gå den forkerte vej med de sårbare elever.”

10. Coronadagbog fra nedlukningen

Efterskoleelev Camilla Lyngsø Bach delte sin dagbog med os, da hun ligesom resten af landets efterskoleelever sidste skoleår var hjemsendt fra efterskolen. "Det her år får vi aldrig tilbage igen. Det er ikke 'bare' endnu et år på arbejdspladsen, der kommer utallige flere af," skriver hun bl.a. i sin dagbog.