Af Louise Wethke Buch

1. Overraskende besøg midt i gymnastiktimen

Nogle udvalgte elever på Bernstorffsminde Efterskole blev meget overraskede, da deres gymnastiklærere pludselig en dag bankede på deres hoveddøre midt under gymnastiktimen på Zoom.

Gymnastiklærerne fra Bernstorffsminde Efterskole overraskede en januardag eleverne i deres fælles gymnastiktime, som de under hjemsendelsen fra skolen har online på Zoom. Eleverne havde regnet med at se lærerne lave gymnastik i hallen, men i stedet var de med på Zoom fra deres biler, fordi de var på vej ud at overraske nogle udvalgte elever ved deres hoveddøre. Lærerne dukkede op hjemme hos to elever hver, som de tog med ud i haven og lavede gymnastik sammen med. De andre elever så med hjemmefra og ventede spændt på, hvem lærerne overraskede næste gang. Mødet foregik udendørs med afstand, og forældrene til eleverne var blevet informeret om, at lærerne ville komme forbi. Det blev en helt særlig gymnastiktime for både elever og lærere.

”Vi ville skabe en fed og mindeværdig gymnastiktime og overraske eleverne for at vise dem, at de stadig er på efterskole. For os gymnastiklærere var det også en af de bedste oplevelser under hjemsendelsen, og det mindede os om, hvorfor vi er efterskolelærere,” siger gymnastiklærer på Bernstorffsminde Efterskole Nikolaj Kjærgaard.

”Vi ville skabe en fed og mindeværdig gymnastiktime og overraske eleverne for at vise dem, at de stadig er på efterskole.”

- Nikolaj Kjærgaard, gymnastiklærer på Bernstorffsminde Efterskole

2. Vis mig din by

På Svenstrup Efterskole sendte engelsklærer Line Kildegaard Mynster sine elever ud for at filme det område, de kommer fra, mens de på engelsk skulle fortælle om og vise de steder frem, der betyder noget for dem. I videoerne viser eleverne for eksempel, hvor de har gået i folkeskole, hvor de plejer at hænge ud med vennerne, eller hvor de har gået til sport. Efterfølgende skulle eleverne selv klippe deres film sammen til at vare to til tre minutter. Formen var fri, så eleverne kunne lege med baggrundsmusik, effekter eller lægge et tale-lydspor over videoen. De elever, der havde lyst til at dele deres video med de andre, uploadede den i funktionen Stream på Teams, så de kunne invitere hinanden hjem til deres by.

”Det er ikke alle elever, der har været hjemme ved hinanden, så det er sjovt for dem at se, hvor de andre kommer fra, og hvad der betyder noget for dem. Idéen med opgaven var at få eleverne udenfor og skabe noget fællesskab, så de lærer hinanden bedre at kende,” siger Line Kildegaard Mynster.

3. Challenge: Løb en figur

Eleverne på Næsgaard Efterskole har selv fundet en løberute i nærheden af deres hjem, som former en figur. Foto: Privat

Eleverne på løbelinjen på Næsgaard Efterskole fik til opgave at finde og løbe en rute, som formede en figur på elevernes løbeapps. Efter løbeturen skulle de tage et screenshot af ruten og dele den i holdets fælles tråd på Messenger. Eleverne er vant til at løbe sammen på skolen, så det er vigtigt at skabe motiverende og sjove idéer, når de lige nu mangler fællesskabet, mener lærer på Næsgaard Efterskole Britt Rosendahl Hansen.

”Det er en god måde at fastholde fællesskabet på, så vi løber mod det samme mål, selvom vi ikke løber sammen,” siger hun.

4. Walk and talk om glæde i engelsktimen

Eleverne på Midtsjællands Efterskole har gået ture ’sammen’ og reflekteret over taknemmelighed og glæde i engelsktimen. Foto: Privat

På Midtsjællands Efterskole har engelsklærer Suzette Munksgaard sendt eleverne ud at gå ’sammen’ i engelsktimen. Klassen har emnet ’The Pursuit of Happiness’ og fik til opgave at reflektere over 13 spørgsmål, som handler om glæde, og hvad de er taknemmelige for. De skulle to og to snakke om spørgsmålene på FaceTime, mens de gik en tur. Eleverne skulle tage en selfie på deres gåtur og dele den med hinanden. Selvom skolen opfordrer eleverne til at komme udenfor i pauserne og i fritiden, oplever Suzette Munksgaard, at mange elever ikke kommer ud af sig selv.

”Det er en sprudlende glædescocktail, at de kommer ud og får lys, luft og bevægelse og samtidig reflekterer over taknemmelighed. Det er vigtigt i en tid, hvor meget af det, vi glædes ved, er taget fra os – særligt for efterskoleelever, der pludselig selv skal skabe glæde, sammenhæng og struktur, mens de er adskilt fra deres venner og efterskoleliv,” siger Suzette Munksgaard.

”Det er en sprudlende glædescocktail, at de kommer ud og får lys, luft og bevægelse og samtidig reflekterer over taknemmelighed.”

- Suzette Munksgaard, lærer på Midtsjællands Efterskole

5. Træner op til fællesløb sammen på Zoom

Både elever og lærere træner op til Efterskolen Epos’ online-løb 5. februar.

Efterskolen Epos samler alle eleverne til et stort online-løb 5. februar, hvor de kan dyste i fire forskellige discipliner. En af disciplinerne er optakten til løbet, hvor eleverne optjener point til deres grupper, hver dag de går 6.000 skridt udenfor eller går eller løber mindst tre kilometer. Inden løbet er der fælles online-morgengymnastik og -gåture, hvor en af lærerne to gange om dagen går ture ’sammen’ med eleverne på Zoom, så eleverne kan snakke sammen imens. Lærer på Efterskolen Epos Mathias Granum har været med til at udvikle Epos-løbet for at skabe et fællesskab omkring motion.

”Det er hyggeligt at have noget at træne op til sammen. Vi håber, at gåturene på Zoom kan skabe det uformelle rum, vi mangler lige nu, hvor eleverne kan småsnakke med hinanden og få en følelse af samhørighed,” siger han.

Få flere idéer til kreative onlineaktiviteter
I Efterskoleforeningens Facebookgruppe ’Efterskoledidaktik og fællesskaber’ deler flere efterskolelærere deres sjove og anderledes idéer til aktiviteter eller undervisningsformer. Find gruppen her.