28. januar 2021

Vi er klar, når der gives grønt lys

Der var enighed om kursen, da jeg tirsdag i denne uge havde et godt og konstruktivt møde med alle ledere på efterskolerne. Her talte vi om vores ønsker til genåbningen, som jeg gerne vil dele med alle her, skriver Torben Vind Rasmussen.

28. januar 2021

Frirummet: Lad os styrke uenighedsfællesskaberne

Den polarisering, vi lige nu ser i USA og nogle steder i Danmark, skal vi gøre os umage for at gå nysgerrigt til, skriver projektleder i Frirummet Marlene Borst Hansen i et debatindlæg. Hun opfordrer til at turde tale om uenigheder og se dem som forudsætningen for et levende demokrati.

5 kreative idéer til fællesskabende aktiviteter udendørs

Fem efterskolelærere deler deres bedste idéer til at skabe udendørsaktiviteter for eleverne i en tid, hvor de sidder meget foran skærmen på værelset derhjemme.

11 tegn på depression

Trækker en elev sig, virker trist og bliver meget selvkritisk, er det nogle af de tegn, der skal få dig på tæerne.

27. januar 2021

Når ungdomslivet går i sort

Alt for mange ungdomsdepressioner bliver ikke opdaget, og det har store konsekvenser. Både for de unges skolegang og sociale liv. Efterskoler har en særlig udfordring, men også mulighed for at hjælpe, mener eksperter.

Natasja, Emma og Karla fik depression på efterskolen

Tre tidligere elever fortæller om deres oplevelse af være på efterskole og have en depression. De giver også deres bedste råd til, hvordan efterskoler kan blive bedre til at hjælpe depressive unge.

4 ting du kan gøre ved mistanke om depression

Er du bekymret for en af dine elever, så tal med den unge, selvom det kan være en svær samtale. Det er vigtigt at vise, at du er der og kan og vil hjælpe.

27. januar 2021

Søg penge til at udvikle fællesskabende og faglige aktiviteter

Lige nu kan jeres skole få del i 300.000 kroner fra en forsøgs- og udviklingspulje til at skabe nytænkende aktiviteter for de hjemsendte elever. Idéerne skal bredes ud på tværs af skolerne.

26. januar 2021

Fremtidsforsker: Sådan ser den bæredygtige efterskole ud om ti år

Delebiler, vindmøller i haverne og plantebaserede portionsanretninger. Fremtiden er bæredygtig, og det skal efterskolerne også være, mener fremtidsforsker Anne Skare Nielsen.

25. januar 2021

Joakim friede til Cecilie foran efterskolen

Cecilie Schmeichel opdagede, hvad et rigtigt venskab er, da hun mødte Joakim Pilkær på Oure Efterskole for 14 år siden. Siden udviklede efterskolevenskabet sig til kærlighed. I dag har parret to børn og er gift – Joakim Pilkær friede foran Oure-skiltet.

22. januar 2021

Ny forstander: ”Jeg vil være dér, hvor skolelivet leves”

Michael Thagaard er ’vendt hjem’ efter nogle år væk fra efterskoleverdenen. Han er Langelands Efterskoles nye forstander og vil skabe et folkehus, hvor de lokale bliver budt indenfor.

18. januar 2021

4 tidligere elever: Få det bedste ud af hjemsendelsen

Fire efterskoleelever fra sidste år fortæller, hvordan de oplevede at være hjemsendt i foråret og giver deres bedste råd til nuværende elever om, hvordan man holder humøret oppe i hjemmeskolen.