Af Tea Sletved

1. Den unge trækker sig
Hvis den unge trækker sig fra sit normale hverdagsliv, burer sig inde på værelset, undgår sociale aktiviteter, begynder at pjække eller tager hjem hver weekend, skal du være på vagt. Lysten til og interessen for det meste forsvinder.

2. Trist og håbløs
Måske er den unge meget trist, græder ofte og har mistet troen på, at noget nogensinde bliver godt igen.

3. Dårligt selvværd og selvhad
Den unge kan blive meget selvkritisk. Det kan vise sig ved, at den unge ikke synes, han eller hun dur til noget, er grim og at ingen af vennerne gider at være sammen med ham eller hende. Du kan også opleve, at den unge hænger fast i negative tolkninger af alt omkring sig.

4. Ringe søvn og ingen energi
Vær opmærksom, hvis den unge bliver meget energiforladt og får svært ved at forlade sin seng. Søvnmønsteret og døgnrytmen bliver ofte forstyrret ved depression, enten kan den unge ikke falde i søvn eller sover kun nogle timer.

5. Tung og ondt i kroppen
Depression sætter sig ofte i kroppen. Ansigtet kan blive mimikløst, og nogle gange vil man kunne se, at et ungt menneske med depression ændrer kropsholdning og får langsommere bevægelser. Arme og ben bliver tunge, og ofte har den unge ondt i maven eller i hovedet og har en generel følelse af at være stresset eller overbelastet.

6. Den personlige hygiejne halter
Måske opdager du, at den unge ikke længere orker at lægge makeup, rede håret, tage rent tøj på eller gå i bad.

7. Magter ikke det samme
Du kan måske se, at den unge får sværere ved at magte sit skolearbejde. Nogle daler faktisk adskillige karakterer ved depression. Den unge kan også få sværere ved at svare på spørgsmål og følge med i samtaler. Hjernen er meget påvirket af depression.

8. Aggressiv og irritabel
Depression gør ofte den unge mere irritabel, meget lidt medgørlig, opfarende og aggressiv.

9. For meget alkohol/stoffer
Hos nogle unge viser det sig, at et alkohol- eller hash-/stofmisbrug i virkeligheden dækker over en form for selvmedicinering. Noget at sove på eller til at dulme det, der gør ondt indeni. Det kan selvfølgelig være svært at holde øje med på en efterskole, hvis det hovedsageligt er noget, der foregår i weekenderne, men det kan glide ind i og påvirke hverdagen for den unge.

10. Angst
Angst og angstanfald kan også dække over en ubehandlet depression. De to diagnoser følges tit ad.

11. Selvskade og selvmordstanker
Nogle unge med depression skader sig selv. Det kan være ved at skære sig, rive hår ud, brænde sig. Selvskade kan blive så voldsomt, at det bliver livsfarligt. Det skal du reagere på med det samme. Ligesom selvmordstanker hos den unge kan forekomme ved svær depression, og her skal du også reagere. Tag evt. på den nærmeste psykiatriske skadestue med den unge eller ring til Livslinien på 7020 1201.