Af Anna Rossman Thejsen  

”Det kan man jo ikke!” mumler eleven Walter Nørlund inde fra hætten, som er trukket godt op om hovedet. Fra den anden side af klasseværelsets stolecirkel får han støtte af Frej Larsen Koefod, der gestikulerer vildt for at understrege pointen: ”Man kan ikke få ti timers søvn her på skolen på den måde, I gør det på. Så skulle vi i hvert fald stå senere op! Kan vi ikke bare det?” spørger han grinende deres lærer Tullik Kousgard.

”I har faktisk en pointe. Det er meget svært at nå at sove nok her på skolen. Det er noget af det, vi skal se på, om vi kan gøre noget ved. Vi skal eksperimentere med vores søvnvaner i næste uge,” svarer Tullik Kousgard.

Denne fredag morgen har alle skolens elever søvn på skemaet. Det sker som et led i skolens deltagelse i trivselsprojektet Me&We. 

”Hvad betyder søvn for jer? Og hvad ved I egentlig om, hvad for lidt søvn har af negative konsekvenser for os?” spørger Tullik Kousgard eleverne, som hun er kontaktlærer for.

De næste par timer lærer eleverne bl.a., at de i deres alder skal have 8 til 10 timers søvn hver nat for at fungere godt socialt og være modtagelige for at lære nyt. Det kommer bag på de fleste, men følelsen af træthed og ugidelighed kender de. Kun få følte sig udhvilet, da vækkeuret ringede i morges. Mange har i weekenden deltaget i en 24-timersudfordring på skolen, hvor de fik en ny opgave hver time.

Sure miner og bumser 
”Jeg har kunnet mærke, at jeg lettere er blevet irriteret på andre og har sagt ’hold nu kæft’ lidt for mange gange til mine roomies. Det har også været ret svært at gå i seng efter 24-timersudfordringen. I matematik har jeg også haft det sådan, okay, jeg kan bare ikke koncentrere mig om, hvad læreren siger, fordi jeg er så træt,” fortæller eleven Nanna Ugorskij. 

Sidekammeraten Teis Kragh er også stadig mærket af weekenden: ”Jeg har været sygt træt hver morgen, men kan ikke sove om aftenen. Og så har jeg endda fået bumser mærkelige steder.”

Flere andre stemmer i med lignende oplevelser, og sammen med deres lærer får de på tavlen sat en masse ord på, hvad søvnmangel kan gøre ved en.

Særligt stort indtryk gør en film, hvor sundhedseksperten Chris MacDonald fortæller, hvor meget evnen til at lære nyt påvirkes af for lidt søvn.

”Ej, jeg anede ikke, at man rent faktisk bliver dummere af at sove for lidt. Det er vildt, at man rykker to klassetrin ned i indlæringsevne. Tænk, at bare én time mindre kan påvirke en så meget!” siger Frida Ramsø Rung.

Midt i samtalen gnider Frej Larsen Koefod sig i øjnene og udbryder: ”Nu kan jeg pludselig ikke huske filmen mere!”

Med en kluklatter svarer hans lærer Tullik Kousgard ham: ”Det er det, der sker, når man får for lidt søvn. Jeg synes også, det føles lidt som at undervise i en 7. klasse nu.”

Latteren breder sig og får dem, der er døset lidt hen, til at rette sig op i stolene.

Til sidst skal alle udfylde et ark, hvor de hver især skal stille sig selv en eller flere udfordringer til i den kommende uge med henblik på at gøre noget godt for deres søvn. 

Inden de kan gå til frokost og på weekend (hvor flere drømmer om måske at få indhentet lidt søvn), får Magasinet Efterskolerne lov til tale med to af eleverne om, hvordan de vil udfordre sig selv.

”Jeg har tankemylder, når jeg skal sove” 

Nanna Ugorskij har svært ved at falde i søvn om aftenen, både mobil og tankemylder forstyrrer hende. Magasinet Efterskolerne talte med hende både før og efter, at hun i en uge eksperimenterede med nye sovevaner. 

 


FØR

Når 15-årige Nanna Ugorskij skal sove om aftenen, sker det til lyden af Snapchat, TikTok og YouTube fra de mobiler, som både hun selv og hendes roomies altid har med i deres tripple-seng. 

”Jeg får helt klart sovet for lidt, efter at jeg er kommet på efterskole, måske 6-7 timer hver nat. Det kan jeg godt mærke. Jeg orker ikke så meget, som jeg gerne ville,” siger hun.

Hun kommer fra et hjem, hvor alle i familien lægger mobilen i stuen klokken 21. Så hun ved egentlig godt, at det er vigtigt ikke at gå direkte fra skærm til drømmeland. 

Hun er også træt af tit at være småsur, af aldrig mere at få skrevet dagbog om aftenen og af ikke at kunne koncentrere sig ordentligt i matematiktimerne. Derfor har hun sat sig for at gå all in på ugens udfordring om at ændre på dårlige sovevaner. 

Nanna Ugorskijs to ugeudfordringer til sig selv:

  • Vil gå eller løbe tre ture alene i ugens løb. Hun træner allerede nogle gange om ugen, men vil gerne gøre noget mere aktivt alene og ude i naturen. Hun håber, at det vil give fysisk træthed og mere ro i hovedet.
  • Vil aflevere mobil og computer hver aften klokken 21 på et mobilhotel, en frivillig ordning, som skolen har oprettet i anledning af søvnudfordringen. Hun håber, at det vil betyde, at hun kan falde hurtigere i søvn og måske også vil få skrevet mere i sin dagbog eller læst lidt mere i en bog inden sengetid.

EFTER

Lidt over en uge er gået, og Magasinet Efterskolerne har fået lov til at ringe Nanna Ugorskij op for at høre, hvordan det er gået med de udfordringerne.

Kun én elev fra hendes hus endte med at aflevere sin mobil og computer på mobilhotellet alle aftener i sidste uge. Det var Nanna Ugorskij.

”Jeg kunne mærke, at det var lettere at falde i søvn, når jeg ikke hele tiden tænkte på, om jeg lige skulle tjekke mobilen en gang til. Det var vildt rart,” fortæller hun.

I stedet har hun fået skrevet mere dagbog, og en aften, hvor søvnen bare ikke ville komme, stod hun op og satte sig til at strikke. Normalt er det mobilen, hun rækker ud efter, når det sker. Også om natten.

”Jeg har sovet tungere, end jeg plejer, og følt mig mere frisk næste dag.” 

De mobilfrie aftener har i det hele taget givet mere plads til at skrive, læse og være sammen med hendes roomies. Især den ene aften, hvor de alle tre benyttede sig af mobilhotellet.

Den aften flettede de hinandens hår, gav hinanden massage og snakkede og grinede en masse.

”Vi var enige om, at vi ikke havde haft det så sjovt sammen siden de første to uger, hvor alle skulle aflevere deres mobiler,” siger Nanna Ugorskij.

Hun havde også lovet sig selv, at hun i ugens løb ville på tre ture alene ud i naturen. Det blev til to og oveni det et par ekstra gåture med bedsteveninden Tilde Bothmann.

”Jeg er meget social på skolen, men det kan godt blive lidt for meget nogle gange. Det påvirker også min søvn, tit har jeg meget tankemylder, når jeg skal sove. De dage, jeg var ude at gå, var det som om, jeg kunne puste lidt ud. Det gav mig mere ro i hovedet.” 

Hun har besluttet at fortsætte med at gå ture alene eller sammen med en enkelt veninde hver uge. Hun vil også meget gerne ændre på sine mobilvaner. Den del er hun dog mere bekymret for, om hun kan overholde. 

”Det er for svært at lade den være, når den bare ligger der. Også selvom jeg godt ved, det forstyrrer min søvn.”

Hun overvejer derfor at foreslå, at Smededal opretter et permanent mobilhotel, hvor eleverne hver aften skal aflevere deres mobiler og computere.

”Det kunne være fedt, men jeg ved ikke helt, om jeg tør foreslå det. Der er jo ret mange på skolen, som siger, at de er totalt afhængige af deres mobil. Men måske, hvis det var en frivillig ordning … ”

”Jeg er sygt afhængig af min mobil om morgenen”

Teis Kragh vil gerne sove mere, men er ikke parat til at slippe mobilen. I stedet vil han udfordre sig selv og gå fra nul timers træning om ugen til træning hver dag. Magasinet Efterskolerne talte med ham før og efter søvneksperimentet.

FØR

Fra søndag til mandag sov Teis Kragh det meste af et døgn. Han var totalt udmattet efter at have været med til 24-timersudfordringen på efterskolen. Siden da har han haft svært ved at falde i søvn om aftenen – og endnu sværere ved at stå op om morgenen. 

Teis Kragh, der går i 10. klasse på Efterskolen Smededal, har længe vidst, at det der med at ”fucke med hvornår man går i seng” er en dårlig idé. Allerede i slutningen af 9. klasse tog han en såkaldt ’Dopamin Detox’, hvor han bad sine forældre om at gemme hans mobil væk i 14 dage.

”Det er ligesom at have syg rygetrang. Jeg lå bare hver aften og så youtubere og fik smadret min døgnrytme,” husker han.
Efter at have undværet mobilen i to uger fik han med egne ord et mere afslappet forhold til den. Når han bruger mindre tid på mobilen, oplever han, at han får gjort mere af det, han er allermest glad for: komponeret elektronisk musik, tegnet og været sammen med vennerne. 

Alligevel kan han godt mærke, at det er svært at få nok søvn på efterskolen, og at han indimellem igen kommer til at bruge for meget tid ved skærmen. 

”Jeg vil gerne være mere kreativ og komponere mere, men om morgenen har jeg ikke energi til det. Det vil jeg gerne se, om jeg kan ændre ved at få mere søvn.”

Teis Kraghs to ugeudfordringer til sig selv:

  • Han træner ikke, men det vil han ændre på i ugens løb for at se, om det kan gøre ham mere træt om aftenen. Han har sat sig for hver dag at gøre noget aktivt i skolens stilletime – vil f.eks. skate eller gå ned i fitnessrummet.
  • Han mener, at han selv kan styre ikke at bruge tid foran skærmen om aftenen, så han vil ikke benytte sig af skolens tilbud om mobilhotel. I den kommende uge vil han være ekstra opmærksom på at bruge mobilen minimalt.

EFTER

”Jeg faldt pænt meget igennem,” konstaterer Teis Kragh tørt, da ugen med søvneksperimentet er omme. Intentionerne om at træne hver dag i stilletimen blev overhovedet ikke til noget. 

”Jeg har det med at blive 100 procent opslugt af et projekt, når jeg går i gang med det. Lige nu er jeg ved at skrive en sang, og så glemte jeg bare det der med træningen,” siger han. 

En enkelt aften løsrev han sig dog fra sangstroferne og gik ned i hallen og var med til stikbold. Og så var der den dag, hvor de havde fodbold i idræt.

”Jeg ved jo godt, at det hjælper på min nattesøvn, når jeg gør sådan noget. Når jeg ikke får brændt energi af på den måde, har jeg sværere ved at sove. Jeg er bare vildt dårlig til at få det gjort.”

Til gengæld lykkedes det godt med at holde sig fra mobilen om aftenen. Han brugte under en halv time på skærmen i sidste uge. Men at forestille sig at aflevere den hver aften ligger ham meget fjernt. 

”Jeg hører musik på mobilen om aftenen. Det får min krop til at falde til ro. Og så er jeg sygt afhængig af min mobil om morgenen. Min krop vågner bare lettere, når det er alarmen på mobilen, der ringer, end når nogen vækker mig.”

Ugens søvneksperiment har dog gjort ham klogere på ét punkt. Han vil gerne røre sig mere, og det er gået op for ham, at det er det sociale, der driver ham. Han håber derfor, at skolen vil skrue op for aftenarrangementer, så eleverne kan få pulsen op sammen.

”Altså lærerne gør det ret godt allerede, men hvis skolen måske fast hver aften havde et fysisk tilbud, kunne det være fedt.”

Sådan gik Efterskolen Smededals søvneksperiment 

  • Den 6. november havde Efterskolen Smededal søvn på skemaet som en del af skolens deltagelse i Me&We. I dagens løb lærte alle om vigtigheden af søvn, og sidst på dagen skulle hver elev stille sig selv en udfordring til den kommende uge, hvor de skulle eksperimentere med deres søvnvaner.
  • Lærer Tullik Kousgard er sammen med Brendon Lou Mochia og Anita Wind Gotthardsen skolens Me&We-ambassadører. Sammen med resten af kollegerne havde de aftalt, at i ugen med søvneksperimentet kunne alle elever frivilligt aflevere deres mobiler og computere på et mobilhotel. De havde også talt om at lade eleverne komme senere i seng og stå senere op nogle af dagene. Derudover skulle eleverne stille sig selv nogle individuelle udfordringer.
  • Udfordringerne gik på alt fra ’jeg vil prøve at gå i seng på samme tid hver dag’, over ’jeg vil dyrke mere motion’, ’jeg vil lade være med at spise nudler klokken 22’, ’jeg vil lægge min mobil væk’ til ’jeg vil læse en bog.’ Lærerne oplevede, at der kom nogle gode snakke og refleksioner ud af det. Flere elever valgte bagefter også at prøve at gøre det til mere permanente vaner
  • Skolen endte med at fastholde de almindelige senge- og vækketider i søvneksperimentugen. Det viste sig at være for besværligt at rykke så meget rundt på undervisningen og vagtskemaet, fortæller Tullik Kousgard. Skolen har dog ikke helt opgivet tanken og vil nok prøve det af, når de har en temauge senere på året for at se, om det vil kunne give eleverne bedre og mere søvn med et mere ’teenagevenligt’ døgn.
  • Skolens frivillige tilbud om mobilhotel var ”ikke nogen overvældende succes,” som Tullik Kousgard udtrykker det. Lidt mere end en tredjedel af eleverne valgte at benytte sig af muligheden. Mange brugte som begrundelse, at det giver dem en følelse af tryghed at have mobilen på sig. De ville ikke kunne undvære at sende streaks til vennerne på Instagram eller at bruge mobilen som vækkeur, og for flere var det også vigtigt at kunne lytte til podcast eller falde i søvn til musik. De elever, der tog imod tilbuddet om skærmfri aftener, kom til gengæld alle med positive tilbagemeldinger. Flere oplevede, at det var rart at have mere tid til at tale med sin roomie uden at blive distraheret af telefonen, at de fik læst mere, og at det var nemmere at mærke, at de var trætte.
  • Ifølge Tullik Kousgard vidste lærerne, at når det var frivilligt at aflevere mobilen, ville der være en del, der ikke ville tage imod det. Men der var nok lidt færre, end de havde håbet på. Det har sat skub i en diskussion blandt lærerne, om skolen i perioder eller hele året skal lave en politik om, at eleverne skal aflevere deres mobiler om aftenen. Smededal har som en del andre efterskoler allerede to mobilfri uger i starten af skoleåret, men måske er tiden inde til at brede det mere ud? Det er langt fra alle enige om, men arbejdet med søvntemaet i Me&We har sat fornyet skub i overvejelserne.

Artiklen er oprindeligt blevet bragt i Magasinet Efterskolerne