Et år med tid til at fordybe jer i fag, som I er særligt interesseret i – fra e-sport til bueskydning, science, verdensmål, kajak, gymnastik, fodbold og sprog. Bare for at nævne nogle få.
Et år med nye venner og nye muligheder. Der sker noget særligt, når I er sammen 24/7. Der går ikke lang tid, før I smider paraderne. Før I ser hinanden uden Instagrams filtre. Uden facade.
Og ikke mindst et år med dannelse. Det ord bruger vi meget om efterskolerne. Helt konkret handler det om, at vi på efterskolerne både uddanner og danner jer. I går i skole og får undervisning. Men I lærer også at tage ansvar for jer selv og for hinanden. I har køkkentjans, hvor I hjælpes ad med at lave mad. I bor sammen og skal selv rydde op og vaske jeres eget tøj.
Jeg er sikker på, at ansvaret ruster jer til at være bedre samfundsborgere. En Epinion-analyse viste for et par år siden, at unge, der har været på efterskole, har mere tillid til andre mennesker end unge, der ikke har været på efterskole. Unge, der har gået på efterskole, arbejder også mere frivilligt og er mere aktive i foreninger end unge, der ikke har gået på efterskole.

Efterskoler for alle
I øjeblikket er der 240 efterskoler, og hver eneste af dem har sit eget udbud af fag, der gør det nemt at finde lige præcis det, der matcher jeres interesser. Der er også efterskoler til elever med særlige behov, elever med handicap eller ordblinde elever.
På efterskole.dk kan I finde lige præcis den efterskole, der passer bedst til jer. Og på Efterskolernes Aften onsdag den 9. januar er der åbent hus på alle efterskoler fra kl. 18-21.

Efterskolen klæder jer på
10. klasse er for mange unge et vigtigt år for afklaring og modning. En undersøgelse fra 2017 fra analysebureauet Moos-Bjerre viser, at unge, der tager 10. klasse på efterskole, har 11 procent højere sandsynlighed for at gennemføre en ungdomsuddannelse end unge, der afslutter grundskolen efter 9. klasse. Samtidig er der otte procent større sandsynlighed for, at efterskoleleverne har påbegyndt en videregående uddannelse efter 10 år.
I år har der været særligt politisk fokus på netop 10. klasse. Bl.a. et forslag om at lægge de kommunale 10. klasser (efterskoler er ikke omfattet) ud på erhvervsskolerne for at få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse.
Rundt omkring på efterskolerne arbejdes der allerede målrettet med at vise de unge, hvad erhvervsskolerne har at byde på. Halvdelen af efterskolerne tilbyder i dag praktisk-faglige fag, der flugter med erhvervsuddannelsernes hovedområder, viser en undersøgelse, som Efterskoleforeningen lavede blandt landets efterskoler i 2018.
Men der er også efterskoler, der forbereder til de gymnasiale uddannelser. På efterskolerne ser vi det nemlig som vores opgave - gennem undervisning og vejledning - at klæde jer på til at træffe det rigtige valg af ungdomsuddannelse på et oplyst grundlag. Om I så herefter vælger at uddanne jer til tømrer, tøjekspedient, økonom eller journalist er jeres helt eget valg. I skal vælge med hjertet.

Mod til at være jer
Efterskolernes fællesskaber inviterer til, at I kan være lige præcis de mennesker, I er. I skal ikke være perfekte. Det er der ingen, der er. Her er der plads til at tale om det, der gør ondt, det kaotiske, det sjove og alt det midt imellem. Her er der nærvær og stærke relationer. Alt det er med til at sænke farten fra den præstationskultur, som I unge er en del af. Og det er med til at give jer lige præcis det, som mange af nutidens unge efterspørger i dag: Modet til at turde være jer selv.

Forældre: giv plads
I undgår ikke konflikter og kriser undervejs. Sådan er det at være ung, sådan er det at være menneske, og sådan er det selvfølgelig også at gå på efterskole. I lærer at håndtere dem og løse dem, for det er nødvendigt, når I bor tæt sammen.
Og til jer forældre, der sender jeres unge mennesker afsted på efterskole og skal undvære dem gennem et helt efterskoleår: Træd et skridt tilbage. Giv de unge plads til at løse deres konflikter. Giv dem plads til at udvikle sig.

Jeg håber, vi ses til Efterskolernes Aften den 9. januar. Kom og mød elever og personale og mærk stemningen. Velkommen på efterskole. Velkommen til det originale sociale netværk!

Fra Politikens efterskoletillæg, 3. januar 2018.
Læs det hele her