Af Louise Grønkjær

Landets godt 30.000 efterskoleelever har været tilbage på efterskolerne i seks uger, uden at en eneste af dem har været smittet med COVID-19. Det viser tal fra Efterskoleforeningen.

”Det er selvfølgelig en stor lettelse, at hverken medarbejdere eller elever på efterskolerne har været udsat for smitte på skolerne”, siger Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskoleforeningen, og tilføjer:

”Nul smittede er både et udtryk for, at smittetrykket i samfundet generelt er meget lavt, og et udtryk for at efterskolerne har været dygtige til at overholde retningslinjerne. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at efterskolernes hverdag er blevet forandret væsentligt. Men samlet set håber jeg, at vi nu kan konkludere, at efterskolerne ikke længere udgør en særlig risiko for smittespredning i forhold til andre skoler.”

Bagom tallene

Efterskoleforeningen har siden genåbningen 18. maj gennemført en survey blandt efterskolerne hver 2.-3. uge, hvor mellem 70-80 procent af alle efterskoler har deltaget. Tallene viser, at under en procent af eleverne har været sendt hjem pga. symptomer, der kunne være tegn på COVID-19, mens der ikke har været nogen konstaterede smittetilfælde i perioden. Der har i perioden heller ikke været nogen indberetninger om smitte til Efterskoleforeningens sekretariat.