Af Louise Grønkjær

Da verdensmålsfestivalen Fælles Forandring var løbet af stablen på Flakkeberg Efterskole den 28. maj, var alle enige om én ting: Festivalen havde været en succes, og den havde potentiale til at blive udviklet og udbredt til resten af landet.

Og den drøm bliver nu til virkelighed. Efterskolerne har nemlig ansat 31-årige Charlotte Hedevang Nielsen til at udbrede festivalen, som tager udgangspunkt i FN’s 17 verdensmål, til andre regioner i det kommende skoleår.

Charlotte Hedevang Nielsen er oprindeligt uddannet socialpædagog og har siden bygget ovenpå med en kandidatuddannelse i Læring- og Forandringsprocesser fra Aalborg Universitet. Hun har tidligere arbejdet som kampagneleder for Operation Dagsværk, hvor hun i sidste års kampagne satte fokus på grønlandske unge.

Og så har hun allerede indgående kendskab til Fælles Forandring-festivalen. De sidste seks måneder har hun nemlig været projektkoordinator på den festival, som blev afviklet på Flakkebjerg den 28. maj. Charlotte Hedevang Nielsen ser frem til at udbrede festivalen.

"Jeg er rigtig glad for, at vi nu får mulighed for at invitere alle efterskoler med til Fælles Forandring. Tiden er moden, unge er gået på gaden for at råbe politikerne op, og de har masser af ideer og ikke mindst motivation til at forandre verden til noget bedre. Bæredygtig dannelse er vigtig lige nu, og jeg glæder mig til at blive endnu klogere på, hvordan bæredygtighedsindsatsen kan gavne elever, efterskoler og ikke mindst verden," siger Charlotte Hedevang Nielsen.