Af Claus Georg Kjær

Når op mod 6.000 efterskoleelever indtager hovedscenen til det helt store show ved Landsstævnet 2025 er det de to koreografer og tidligere efterskolelærere, Stine Rudmose og Anthon Khorami, der laver koreografien, og får alle de løse ender til at mødes. Vi har talt med dem om, hvorfor Landsstævnet er så unikt og hvordan man får det hele til at hænge sammen.

Hvad er jeres baggrund for at lave efterskoleshowet til Landsstævnet 2025?

Anthon Khorami: Vi har altid gået til gymnastik og har været instruktører for gymnastikhold siden vi var helt unge. Vi elsker begge at bevæge os og at være en del af det store fællesskab, som gymnastikken kan tilbyde.

Stine Rudmose: Den her opgave passer virkelig godt ind i vores kompetencer og interesser i forhold til at undervise, være kreative, have styr på det administrative, og få hele kabalen til at gå op. Vi var også begge to med som efterskoleelever til Landsstævnet i Esbjerg i 2013, så vi ved, hvor særlig en oplevelse det er at være med.

Hvad er det, der er så fascinerende ved efterskoleshowet til Landsstævnet 2025?
Anthon Khorami: Det er jo nærmest en miniatureudgave af åbningsshowet til OL, og for efterskoleeleverne kommer det til at føles som kulminationen på et helt unikt år i deres liv.

Stine Rudmose: Det er et kæmpe show at være en del af. Der er lys, bevægelse, live-musik og vildt mange tilskuere, og så er man samtidig en del af et stort fællesskab med tusinder af andre unge. Det er en oplevelse man kun kan få der.

Hvad kan man forvente som deltager?
Stine Rudmose: Man konkurrerer ikke mod nogen og du kan ikke vinde noget, men du er med i et kreativt forløb op til showet, hvor du øver tempofyldt og følelsesladet koreografi og lærer at bevæge dig synkront med andre. Til showet kommer man til at optræde for et kæmpe publikum og forhåbentlig med et stort bifald som gulerod.

Anthon Khorami: Alle kommer til at opleve gymnastikkens helt unikke kendetegn. At man er sammen med sine gode venner og laver et fantastisk opvisningsprogram, hvor det ikke er det enkelte individ, der shiner, men fællesskabet.

Hvordan er processen fra nu og indtil showet skal vises?
Anthon Khorami: I det næste halve år handler det om at udvikle projektet, være kreative og hente inspiration. Vi har hyret fire koreografer, der skal være vores forlængede arm og sparringspartnere. Selvom vi har meget erfaring, så er det i samskabelse med andre, at ideerne opstår. Vi skal have svar på, hvordan vi laver et show, der er attraktivt for eleverne og hvilket budskab showet skal have, for dem der deltager og dem der ser på.

Stine Rudmose: Når det nye skoleår starter i august, involverer vi lærere og elever på de deltagende efterskoler. Til november mødes vi med lærerne og underviser dem i koreografi og show. Derefter træner de ude på skolerne indtil vi mødes med eleverne i maj 2025 og sætter showet sammen. Vi vil gerne lave en god proces og involvere hele efterskolen og ikke kun gymnastikholdet.

Hvordan udfordrer man efterskoleelever, der er på forskelligt niveau?
Stine Rudmose: Vi skal finde et niveau, hvor det ikke er kedeligt, men heller ikke så svært, at nogen bliver sat af. Vi kommer til at lege med forskellige elementer af showet, hvor vi bevæger os fra noget mere simpelt til noget, der udfordrer dem, der er rigtigt dygtige. I sidste ende kommer alle til at stråle på deres eget niveau.

Landsstævnet 2025 foregår fra den 3.-6. juli 2025 i Vejle. Det kræver ingen særlige forudsætninger at deltage ud over lyst og glæde ved bevægelse, og et ønske om at være en del af det store fællesskab på Efterskoleholdet.