Af Louise Grønkjær

Hvordan har du oplevet du nødundervisningen? Hvordan har skolelukningerne påvirket dit humør og din hverdag? Og hvad tænker du om at skulle tilbage til en anden efterskolehverdag end den, du kender?

Det er nogle af de spørgsmål, som et hold forskere fra Københavns Universitet og Syddansk Universitet i samarbejde med Lærerprofession.dk stiller skarpt på i forbindelse med et nyt forskningsprojekt, Projekt Coronadagbøger. Forskerne bag projektet leder netop nu efter lærere, forstandere, elever og forældre, som vil skrive dagbog i en kort periode i maj.

Sådan deltager du

Dagbøgerne kan både indsendes som tekst, video og podcast. Dagbøgerne kan handle om:

• Det, du tænker og gør i den nye efterskolehverdag, hvor så meget er anderledes.
  • Hvordan det var, da I pludselig ikke måtte komme i skole.
  • Hvordan det er nu. Hvad er godt? Hvad er skidt?

Forskerne har brug for at vide:

• Hvilket klassetrin dagbøgerne kommer fra.
  • Hvor mange elever, der er i klassen.
  • Om alle i klassen har deltaget.

Hvis læreren vurderer, at der i skriftlige dagbøger er navne, der skal anonymiseres, kan de gøre det. Forskerne offentliggør ikke dagbøger eller citater med elev-, lærer- eller skolenavne. Desuden overholdes EU’s forordning om beskyttelse af persondata.

Når dagbøgerne er samlet ind, sendes de til dagbog2020@gmail.com. Du er velkommen til at skrive til forskerne, hvis du er i tvivl om noget eller har kommentarer til projektet.

Ydeligere information

Læs mere om projektet her.

Læs guide til lærere her

Læs guide til skolens kontaktperson på projektet her.