”Slap lige lidt af voksne og hav lidt tillid til os”

• Sofie Danielsen
  • 16 år, 10.klasse
  • Emmerske Efterskole

Hvad er dine forventninger til at komme tilbage på efterskolen?

”Jeg forventer, at alle gør alt for at overholde de nye regler, men jeg forventer også, at det stadig bliver sjovt at gå på efterskole. Og så håber jeg, og at man måske ikke mærker corona så meget som herhjemme, hvor det hele bare har stået lidt stille. Jeg tror, at mange savner lidt sjov og ballade, det har jeg i hvert fald gjort!”

Hvordan tror, du det bliver anderledes at gå på efterskole nu end før skolelukningerne?

”Det bliver jo nærmest som at starte på et helt nyt efterskoleår og med lidt flere regler. Vi har allerede talt om, at vi skal holde meget mere afstand, og så tror jeg, at skolen skal finde på nye måder, vi kan være sammen på. Det bliver nok svært i starten, fordi vi er vant til at kramme og hygge, men det skal nok gå.”

Hvad vil du sige til nogle af de voksne, som er bekymrede for, at efterskoleelever ikke kan lade være med at kramme og ligge i bunke?

”Slap lige lidt af voksne og hav lidt tillid til os. Selvom det bliver svært, skal vi nok vænne os til det og få det lært.”

”Jeg glæder mig bare helt vildt”

• Lukas Egsholm Månsson
  • 17 år
  • 10. klasse
  • Flakkebjerg Efterskole

Hvad er dine forventninger til at komme tilbage på efterskolen 18. maj?

”Vi kommer selvfølgelig ikke til at kunne ligge i én stor klump og se film sammen, men så må vi jo se film på en storskærm og med god afstand. Jeg glæder mig bare helt vildt. Og så er jeg faktisk positivt overrasket over, at det ser det ud til, at vi godt kan have undervisning flere sammen, fordi der nu nok kun skal være en meter imellem os elever, hvor det indtil nu har været to meter.”

Hvordan tror du, det bliver anderledes at gå på efterskole nu end før skolelukningerne?

”Det bliver underligt ikke at måtte kramme hinanden. Jeg har jo vænnet mig til det med vennerne herhjemme, men det bliver nok lidt mærkeligt de første dage på skolen. Men jeg er ret glad for, at vi i det mindste får lov til at være lidt tættere sammen i vores familiegrupper.”

”Hvis vi var unge og dumme, kunne vi nok heller ikke holde os fra hinanden herhjemme. Og det har de fleste jo været gode til. Så vi kan nok også godt finde ud af det, når vi kommer tilbage på efterskolen. Jeg tror, at alle efterskoleelever er villige til at gå meget på kompromis for at få lov til at komme tilbage. Vi ved, at vi ville skyde os selv i foden, hvis vi overtrådte reglerne, og der er jo heller ingen, der har lyst til at ødelægge det for alle andre.”

”Jeg vil gøre mit for at overholde reglerne”

• Victor Enghave Hansen
  • 16 år
  • 9. klasse
  • Emmerske Efterskole

Hvad er dine forventninger til at komme tilbage på efterskolen 18. maj?

”Hver mandag morgen har vi normalt en idrætstime alle elever sammen i én gymnastiksal, det bliver nok afskaffet eller bliver lavet om til noget helt andet og nok i mindre grupper. Men lige det kommer jeg ikke til at savne. Men jeg kommer til at savne stemningen og larmen og hyggen, som når vi alle spiste sammen i spisesalen. Det kommer nok ikke til at ske igen.”

Hvordan tror du det bliver anderledes at gå på efterskole nu end før skolelukningerne?

”Vi har fået at vide, at vi bliver delt op i nogle familiegrupper, som vi primært skal være sammen med for at mindske risikoen for smitte. Skolen siger, at de vil prøve at sammensætte familiegrupperne, så man kommer til at bo og være sammen med nogle af sine bedste venner. Det er jeg glad for. Men vi har jo været vant til at gå op og ned ad hinanden 90 elever 24-7, og vi har savnet hinanden, så det bliver nok svært kun at holde sig til ti andre mennesker.”

Hvad vil du sige til nogle af de voksne, som er bekymrede for, at unge ikke kan finde ud af at være ansvarlige og undgå f.eks. gruppekram og at ligge i bunke?

”Jeg kan godt forstå deres bekymring. Det er svært at ændre på noget, som vi har været så vant til. Jeg vil gøre mit for at overholde det, men jeg tror også, jeg nogle gange vil komme til at bryde det. Men hvis man bliver ved med at bryde, er det jo fint, at man kan blive sendt hjem.”

”Vi forstår godt, at vi bliver nødt til at holde afstand”

• Liva Bjerregaard
  • 16 år
  • 10. klasse
  • Flakkebjerg Efterskole

Hvad er dine forventninger til at komme tilbage på efterskolen 18. maj?

”Jeg vil bare gerne tilbage, uanset hvilke præmisser det bliver på. Selv om det bliver på en ny måde, er jeg ikke bange for at miste det efterskoleagtige i det. Mine venner og lærere er jo stadig de samme, de er dem, som har været min familie i otte måneder.”

”Vi er jo vant til at gøre rigtig meget sammen alle sammen. Men nu vil mange af vores hverdagsrutiner blive ændret. Alle kan ikke spise sammen, vi skal spise i hold. Vi kan ikke have fællessamling for alle, men skal holde det i mindre grupper. Men vi skal stadig bo i vores familiegrupper, og vi har fået at vide, at dem får vi lov til stadig at være tætte med. Det er jeg rigtig glad for. ”

”Vi er unge mennesker, som godt forstår, hvad der sker i verden omkring os, og vi forstår også godt alvoren i det, der sker, og alvoren i at vi bliver nødt til at holde afstand. Der er jo heller ikke nogen af os, der ønsker, at den virus breder sig, eller at nogen, vi kender, bliver ramt. Så vi er lige så interesserede i at overholde de nye regler, som voksne er. Vi vil gøre alt, hvad der skal til for at få lov til at få resten af vores efterskoleår sammen.”