Af Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskolerne

Så kom vi alle i gang efter nedlukningen. Mange glade smil og forventningsfulde elever har igen fyldt skolerne, og det er virkelig dejligt at se.

Jeg tror også, at mange af jer kan skrive under på, at det er lidt bøvlet. Bøvlet med al den rengøring, men allermest bøvlet, at familiegrupperne – selvom alle sejl er sat for at skabe gode vilkår - kun er på otte elever.

Balancen mellem at sikre en god efterskolehverdag, uden at medarbejderne bliver politibetjente, kan være hårfin. Eleverne bevæger sig i spændingsfeltet mellem fantasi, følelse og forstand, og det gør deres handlinger også. Hver efterskole må finde den vej, der passer skolen bedst. Det må være vores afsæt i dialogen, når eleverne udfordrer de nye rammer, som Sundhedsstyrelsen har sat op for os.

Jeg ved, at mange af jer er langt inde i planlægningen af både afslutningen af dette skoleår og næste skoleår, og i den sammenhæng efterspørges nye retningslinjer. Vi er opmærksomme på udfordringerne og arbejder sammen med Børne- og Undervisningsministeriet på en løsning. I får en tilbagemelding så hurtigt som muligt.

Rigtig god arbejdslyst derude. I er pionerer i coronaland. Der er store udfordringer, men jeg er overbevist om, at I også kan håndtere dem, indtil vi forhåbentligt snart kan få en mere normal hverdag.

Glædelig pinse.