I stedet for slidte midterrabatter på den trafikerede vej Strandbouldevarden i København, skal der være terrasser med folkehaver, hvor borgere i området kan plante tomater og blomster.
Forslaget kom fra de fire Ryslinge-elever Julie, Terese, Anna og Sigurd, der vandt konkurrencen om det bedste IBO-projekt på den afsluttende E2E-konference i sidste uge. I alt dystede 85 elever fra 11 efterskoler om det bedste projekt.

Dommerne, Anita Ousen, Mindthefuture, Morten Vestergaard, underdirektør Broager Sparekasse, Tanja Marek, erhvervskonsulent Business Kolding, Maiken Thysen, lærer og Nicolai Seest , &learning var imponerede over både elevernes innovative ideer og det høje faglige niveau.

Det særlige ved IBO er netop kombinationen af høj faglig viden og innovationskompetence, som blandt andet opnås gennem IBO brobygning til erhvervsskoler og tæt virksomhedssamarbejde.
Gennem to år har 16 efterskoler og 11 erhvervsskoler deltaget i projekt E2E fra Efterskole til Erhvervsuddannelse. Over 1700 elever har dermed udarbejdet en IBO (Innovations-Brobygnings-Opgave) – en nytænkning af OSO i 10. klasse eller deltaget i linjefagssamarbejde.

Formålet med E2E er, at flere elever skal få øje på muligheden for at få øjnene op for erhversrettede ungdomsuddannelser, og de deltagende skoler har været meget glade for projektet, fortæller projektleder Karin Skjøth.

- Vi har fået knyttet mange samarbejder mellem efterskoler og erhvervsskoler, og det har betydet, at især efterskolerne er blevet bevidste om gevinsten for elevernes karrierelæring, når man åbner skolen til lokale virksomheder og erhvervsskoler. Hovedparten af de deltagende efterskoler er i gang med af finde ud af, hvordan de kan fortsætte det tætte samarbejde med erhvervsskolerne efter sommerferien, siger hun.

Konferencen har desuden betydet at mindst fire nye efterskoler har henvendt sig for at være med i samarbejdet. Projektet har været støttet af Uddannelsespuljen i Region Syddanmark. Epinions evaluering af projektet kan hentes på www.ibo-modellen.dk. Her kan du også se en film fra konferencen her og læse mere om E2E og de to indsatser.