Mere end procent af de ca. 63.000 elever i grundskolens 8. klasser kender allerede Skills Stafetten. De har mødt den under det årlige intro-forløb på den lokale erhvervsskole. Meningen med Skills Staffeten, som er udviklet af SkillsDenmark, er at give de unge mod på et uddannelsesvalg, hvor de skal bruge både hoved og hænder. Stafetten er en konkurrence, hvor eleverne på tid gennemfører forskellige håndværksprægede opgaver.

Nu får de 29.000 elever på landets efterskoler også mulighed for at være med.

-  Efterskolerne er optagede af, at alle unge skal have den bedst mulige vejledning om uddannelses- og karrierevalg. Derfor er vi stolte af og glade for samarbejdet med SkillsDenmark og støtten fra Nordea-fonden, siger Bjarne Lundager Jensen, direktør i Efterskoleforeningen.

- Mange efterskoler arbejder allerede med at styrke fokus på erhvervsuddannelserne, fx ved udbyde linjefag indenfor EUDs hovedområder og gennem tættere samarbejde med erhvervsskoler og erhvervsgymnasier. Her er Skills er en oplagt mulighed for at udvide paletten og bringe eleverne endnu tættere på håndværk i praksis.

SkillsDenmark og Efterskoleforeningen har kørt et pilotprojekt med Skills Stafetten på de nordjyske efterskoler siden 2016, som i 2017 blev udvidet med efterskolerne i Midtjylland. Hvert år siden har efterskolerne afholdt deres egen DM-finale i forbindelse med DM i Skills.
Introdage og rollemodeller
Med støtten på 1,9 millioner kroner fra Nordea-fonden går Efterskoleforeningen og Skills Denmark i de næste to år ud med et landsdækkende koncept, der er udviklet af Skills Stafetten. Konceptet omfatter særlige introdage på skolerne, hvor eleverne både møder konkurrencedelen, får vejledning med deltagelse af unge rollemodeller fra EUD og arbejder praktisk med forskellige håndværk.

- Skills Stafetten er en mega-event, hvor 30.000 efterskoleelever nu også for mulighed for at afprøve egne praktiske færdigheder. Vi er sikker på, at det giver en god introduktion og smagsprøve på de mange muligheder inden for erhvervsuddannelsesområdet, siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden.

- Vi er meget glade for støtten fra Nordea-fonden, for selv om både vi og Efterskoleforeningen lægger egne kræfter i, var projektet ikke blevet så flot som det nu tegner, siger SkillsDenmarks direktør Simon Neergaard Holm.

Du kan læse en mere detaljeret version om projektet her

SkillsDenmark er en non-profitorganisation der arbejder for øget fokus på EUD gennem konkurrencer som Skills Stafetten og DM i Skills.

Kontakt:
Vejledningskonsulent Lis Brok-Jørgensen, Efterskoleforeningen, tlf. 33 12 86 80
eller projektleder Per Hansen, SkillsDenmark tlf. 51 16 15 15.