Af Trine Ebbensgaard og Anna Rossman Thejsen

Laura Lange Mathiasen

• Vedersø Idrætsefterskole

"Jeg savner alt ved efterskolen. De små hverdagsting som at spille ’Partners’ i pejsestuen, godnatkram og høj musik på værelsesgangen. De større begivenheder som sangtimerne, gymnastiktimerne såvel som opvisningerne. Hver dag mangler jeg samværet med mine bedste venner, som kan vende selv de kedeligste situationer og pligter til noget positivt. Det sammenhold, som er skabt på efterskolen, er noget helt særligt og kan ikke findes andre steder. Det savner jeg virkelig meget i denne tid. Efterskolen er definitionen på fællesskab. For mig er mit efterskoleår fuld af dyrebare minder og venskaber for livet. Jeg håber ikke, at det er slut."

Jeppe Bach Olesen

• Staby Efterskole

"Jeg savner det store fællesskab, vi har sammen. Det der med at se mine venner hver evig eneste dag. Tiden på skolen bliver brugt meget i springcentret, boldbanerne eller på gymnastikgulvet, og det savner jeg også helt vildt. Jeg savner, at jeg om aftenen kan gå ned og springe og udvikle mig. Jeg savner fællesskabet på gangen, som jeg bor på, hvor vi om aftenen inden sengetid sætter os på et værelse og hygger med kaffe og en god snak. Jeg glæder mig til igen at komme tilbage til kammerater og fede oplevelser."

Cathrine Simonsen

• Dejbjerglund Efterskole

"Jeg savner mest de mennesker, som jeg normalt er sammen med hver dag. Jeg savner generelt samværet på efterskolen, for det sociale fylder virkelig meget! Både elever imellem og lærere og elever imellem. Jeg savner alt lige fra de sure pligter og boglige timer til de intense gymnastiktimer og aftenerne, hvor vi hygger med forskellige aktiviteter. Hjemme er jeg glad for internettet og diverse online platforme – for det er den måde, jeg pt har undervisning, samling og gymnastik på, men også min mulighed for at være social med kammeraterne."

Hjalte Linding Christensen

• Bjergsnæs Efterskole

"Jeg mangler helt sikkert alle fællestimerne som f.eks. fællesgymnastik og samling i foredragssalen. Så savner jeg helt vildt meget de opvisninger, som skulle til at blive en del af hverdagen her i foråret, hvor jeg sammen med mine efterskolekammerater skulle have vist alt det frem, som vi har trænet op til og kan. Det havde jeg set frem til, men misser det desværre. Jeg savner også hverdagen med alle vennerne og mine roomies."