OBS! Få nyeste information om skolelukninger her.

Kære alle,

Fredag den 6. marts blev ikke den dag, jeg havde regnet med! Da jeg satte mig ind i min bil i Ryslinge om formiddagen for at køre mod Nyborg Strand, var det med en boblende fornemmelse af spænding og forventningens glæde til samvær, interessante oplæg og vigtige beslutninger at træffe.

Kl. 11.30 ændrede dagen sig og tog en alvorlig drejning. Statsministeren holdt sammen med myndighederne pressemøde om coronavirus/covid-19, og meldingen var klar: en opfordring til at aflyse arrangementer med over 1.000 deltagere. En opfordring, som statsministeren, der var i selskab med rigspolitichefen og direktører fra Sundhedsstyrelsen, Udenrigsministeriet og Erhvervsstyrelsen, forventede blev efterlevet, lød det. Når man får så klar en opfordring fra Danmarks absolutte top, var der ikke andet at gøre end at rette ind.

I salon 24 på Nyborg Strand fik vi hurtigt samlet bestyrelsen, og der var fuldstændig enighed: årsmødet skulle aflyses. Alle tre dage. Vi var tilmeldt 1.249 deltagere, der forgrener sig på efterskoler med samlet over 30.000 unge mennesker med familie derhjemme. Alene fredag ville vi med personalet på Nyborg Strand komme så tæt på 1.000 deltagere, at det ville have været særdeles provokerende at gennemføre vores program. Hvis blot én var smittet, var der ikke blot den syge at tage hensyn til, men også alle deltagere, der ville kunne risikere at blive smittet eller ryge i karantæne i 14 dage med store konsekvenser for både skoler og rigtigt mange mennesker. Vi var i bestyrelsen helt enige om vores særlige ansvar i den forbindelse. Derfor meldte vi hurtigt ud på sociale medier og på en mail til alle deltagere, som vi vidste var på vej til Nyborg.

Selv om beslutningen om at aflyse var nødvendig, er det ikke nogen hemmelighed, at alle var kede af det og frustrerede. Ligesom jeg kan forestille mig, at mange af jer, der var på vej, blev det. Årsmødet er for mange årets begivenhed i efterskoleverdenen. Årsmødet er efterskolernes fælles afsæt til det kommende arbejdsår for skoleformen. Vi er afhængige af det møde både til gensidig inspiration og til fælles fest. Og rent juridisk skal vores generalforsamling og valget til bestyrelsen ske i løbet af foråret ifølge foreningens vedtægter.

Situationen lige nu
Lige nu er situationen, at bestyrelsen fortsætter frem til næste generalforsamling. Der er digitalt bestyrelsesmøde den 17. marts, hvor vi drøfter uafklarede spørgsmål, herunder fastsættelse af en ny dato for en generalforsamling.

Samtidig er der forhandlinger i gang med vores advokat og Nyborg Strand om mulighed for en delvis godtgørelse for de deltagende skoler. Vores situation er svær, da kontrakten ikke giver meget kompensation mod aflysning i sidste øjeblik, og Nyborg Strand står med flere store aflysninger, som de også skal håndtere juridisk. Vi gør alt, hvad vi kan, og vender tilbage så snart, der er nyt i den sag.

I den forbindelse bedes I undlade at betale de allerede udsendte fakturaer fra Efterskoleforeningen for årsmødet, indtil vi har en afklaring.

Yderligere info om årsmødet efter 17. marts
På Vartov er der blevet knoklet i måneder for at få alt på plads, program og oplægsholdere, udarbejdelse af materialer og meget andet. Personligt havde jeg også glædet mig til at holde min første mundtlige beretning som formand. I kan finde den skriftlige beretning i det tilsendte årsmødehæfte eller på efterskolerne.dk

Vi kommer som sagt til at holde generalforsamling, som vi giver så meget fylde, som vi kan. Men et rigtigt årsmøde skal vi ikke forvente os før til marts næste år.

I hører fra os igen efter bestyrelsesmødet 17. marts.

Torben Vind Rasmussen
Formand for Efterskolerne