Torben Vind Rasmussen er 53 år og har været medlem af bestyrelsen for Efterskoleforeningen siden 2014. Det seneste år som næstformand og i en længere periode i 2018 også som konstitueret formand for foreningen.
Torben Vind Rasmussen er et kendt ansigt i fri- og efterskoleverdenen. Siden 2011 har han været forstander på Ryslinge Høj- og Efterskole. Han var stifter af Ryslinge Efterskole i 2009, skoleleder på Ryslinge Friskole fra 2003 til 2009 og inden da lærer på Broby Fri- og Efterskole, Hardsyssel Ungdomsskole og Vandel Efterskole. Han er uddannet lærer fra Den frie Lærerskole i 1996.

”Jeg er utrolig stolt over valget som formand for Efterskolerne. Min ballast - bl.a. at have startet en ny efterskole og kende de fleste kroge af efterskoledanmark - vil uden tvivl hjælpe mig i mit fremtidige arbejde for alle landets efterskoler,” siger Torben Vind Rasmussen og fortsætter:

”Vi har en stærk forening med rekordstor elevsøgning. 29.206 unge mennesker startede på efterskole dette skoleår. Det betyder, at vi som forening er en stærk samtalepartner både politisk og samfundsmæssigt, som man ikke kommer udenom i debatten om unge og ungdomskultur. Vi har en unik viden om de 14-18-årige, og det er helt afgørende, at vi også i fremtiden blander os i dagsordener om unge,” siger Torben Vind Rasmussen og understreger:

”Alle mennesker er forskellige, og efterskolerne afspejler mangfoldigheden i samfundet. Den mangfoldighed skal vi bevare samtidig med, at vi alle er bevidste om vores fælles udgangspunkt om folkelig oplysning, livsoplysning og demokratisk dannelse. På efterskolerne både uddanner og danner vi de unge."

Privat er Torben Vind Rasmussen gift med efterskolelærer Birgitte Kibsgaard Rasmussen og bosiddende i Ryslinge på Fyn. Han er naturmenneske, der sejler kølbåd, sover i shelter og tager vildmarksbad. Parret har tre børn.

I forbindelse med formandsvalget forlader Torben Vind Rasmussen Ryslinge Høj- og Efterskole.

Ved bestyrelsesvalget til Efterskoleforeningen er Mogens D. Jensen, forstander på Horne Efterskole, Ulrik Goos Iversen, forstander på Baunehøj Efterskole og lærer Anne-Mette Pinderup, Flemming Efterskole, valgt ind i bestyrelsen.

Du kan læse mere om den nye formand i et stort interview i næste uges udgave af Efterskolelandskabet.