Caroline Zoffmann Jensen. Foto: Tor Birk Trads

22. maj 2023

Caroline er ordblind: Efterskolen gav hende mod på en ungdomsuddannelse

På efterskolen fik ordblinde Caroline Riisborg Jørgensen for første gang den hjælp og støtte, hun har brug for i timerne. Det gav hende tro på, at hun kunne klare en ungdomsuddannelse.

Jesper Østergaard Pedersen. Foto: Tor Birk Trads

22. maj 2023

Særligt hold løfter læsesvage elever

På den almene efterskole Tirstrup Idrætsefterskole opdagede personalet for nogle år siden, at flere af deres elever har svært ved at læse og skrive. Skolen har nu succes med et særligt læsehold.

Sjørringvold. Foto: Tor Birk Trads

22. maj 2023

På Sjørringvold er ordblindhed ingen hindring

Små klasser, fokus på didaktik og ikke mindst trivselsarbejde sikrer, at alle elever fra ordblindeefterskolen Sjørringvold Efterskole bliver godt rustet til ungdomsuddannelse.

Ordblind. Illustration: e-Types/Freepik

22. maj 2023

Efterskoler gør en forskel for ordblinde unge

Ordblindeefterskoler sikrer bedre skolegang og trivsel for mange ordblinde unge, mener både formanden for Ordblindeforeningen og en forsker i ordblindedidaktik. Ifølge dem er der brug for, at endnu flere almene skoler styrker ordblindeindsatsen.

Maria Uhd er 18 år og går på HHX. Hun gik på Tirstrup Idrætsefterskoles læsehold TIE+ i skoleåret 2021/22. Foto: Tor Birk Trads

22. maj 2023

Hold for læsesvage elever gav Maria stort fagligt løft

Maria Uhd fik mere selvtillid og et stort fagligt løft af at gå på et særligt hold for læsesvage elever på efterskolen. Det har gjort det lettere for hende at klare handelsskolen.