Af Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskolerne

Som frie skoler har vi altid skullet træffe beslutninger. Det ligger i frihedsbegrebet, og de gange, andre har forsøgt at indskrænke vores frihed, har vi stået sammen. Vi vil gerne have frihed til at lave skole i respekt for eget værdigrundlag og egen dannelseshistorie. Det skaber lokalt forankret fællesskab og ejerskab til skolen, eleverne og hverdagen.

Så kom corona! Først et forår med centrale retningslinjer, som vi rettede ind efter. Der var brug for en stærk myndighed. Der var ikke plads til lokale beslutninger.

Nu er vi kommet ind i næste fase. Nok med skarpe retningslinjer, men også med langt flere fortolkningsmuligheder, mange flere valg og dermed også flere situationer med tvivl. Hvordan tolker vi afstandskrav? Hvordan tolker vi ondt i halsen og hoste? Hvordan forholder vi os til besøg?

Vi kan ikke bruge værdigrundlaget eller vores fælles historie som filter her, men vi må i stedet bruge synsninger, mavefornemmelser og gode argumenter. Hvis I synes, det er hårdt, så er det fuldt forståeligt, og det er vigtigt at kunne sige højt i medarbejderstaben: Det er hårdt hele tiden at skulle træffe nye beslutninger. Man ønsker måske ligefrem at minimere det frie rum i denne tid og lade andre træffe beslutningerne. Selvom det er hårdt hele tiden at skulle forholde sig til alle de beslutninger, så giver det erfaring og ejerskab. Forhåbentligt når vi også derhen, hvor vi kan finde mening med det hele i det pædagogiske arbejde. Jeg vil gerne anerkende det store arbejde, ALLE på skolerne gør for at få enderne til at nå sammen.

Foreningen træffer også beslutninger, som vi ikke har prøvet før, og det er først, når konsekvenserne viser sig, at vi ved, om vi har valgt rigtigt. I går traf vi sammen med DGI og Svendborg Kommune beslutning om at udsætte Landsstævnet 2021 til 2022. Det er rigtig ærgerligt for de 6.500 elever, der havde glædet sig til et brag af en afslutning i Svendborg. Også foreningens generalforsamling har krævet omtanke og beslutninger. Den afvikles digitalt, og selvom det bliver fuldstændig anderledes, end det nogensinde før har været, så håber vi, at I vil bakke op om den beslutning og melde jer til.

Vær i øvrigt obs på kalenderen i forhold til andre arrangementer, der afvikles fysisk, digitalt eller udsættes.

Glædelig september!