Af Maren Ottar Hessner

De unge er efterskolernes bedste ambassadører. Det siger vi igen og igen i efterskoleverdenen. Det er de nuværende elever, der tager potentielle nye elever på rundvisninger og giver dem oplevelsen af, at "her vil jeg gerne være". Det er dem, der viser, hvordan det ’bag kulissen’ er at være efterskoleelev. Derfor er de unge også de bedste til at vise rundt på efterskolerne, når det kommer til det virtuelle univers på de sociale medier.

Ønsker jeres elever at være digitale ambassadører for efterskolerne? Så kan de nu få muligheden for at være med til at lave takeovers på Efterskoleforeningens Instagram-konto. Takeover betyder at jeres skole for en uge bliver værter på vores konto og herfra kan jeres elever poste billeder, videoer, afholde quizzer og meget andet om efterskolelivet.

Kun fantasien sætter grænser, og mange unge kender og leger med mediet og dets muligheder langt mere end os voksne. Derfor er der masser af plads for de unge at boltre sig på og udøve deres kreativitet på mediet.

Kreativitet har også altid godt af nogle benspænd. Derfor vil vi opfordre til, at I tager en snak med de elever, I ønsker at inddrage i en takeover, og sammen med dem vælger ét eller flere temaer og budskaber, som I vil fokusere på i den uge, I har værtsskabet. Et tema kunne være ’vis mig dit værelse’, ’vis mig din linje’ eller mere abstrakt som ’det uperfekte ungeliv’, ’forpligtende fællesskaber’ eller noget helt femte. Det kan også være, at I vælger en uge, hvor I sætter musical op, er til fodboldturnering eller andet, og følgerne så får lov at være med i ugen, som den udvikler sig. Igen er det kun kreativiteten, der sætter grænser.

maren

Tilmelding

Kunne din skole tænke sig at lege med, så skriv til Efterskolernes konsulent Maren Ottar Hessner på moh@efterskolerne.dk eller ring på 3317 9589. Fortæl hvilken uge der vil være god for jer, og skriv hvis I har ønsker til tema, budskab, form eller andet. Vi glæder os til at høre fra jer!