Af Sine Eggert og Louise Grønkjær

Sidste år arbejdede alle 10. klasseseleverne på Blåkilde Efterskole med et håndværk, ligesom de alle deltog i en håndværksuge op til jul, hvor de var i en form for mesterlære hos lokale håndværkere. Den vestjyske efterskole er oven i købet i gang med at bygge et håndværkerhus.

Blåkilde Efterskoles fokus på håndværk er en del af projektet "Håndens Arbejde", som sidste år modtog økonomisk støtte fra Forsøgs- og udviklingspuljen. Helt præcis modtog skolen 89.624 kroner.

8 projekter fik støtte
I alt modtog otte projekter støtte fra puljen, der støtter forsøgs- og udviklingsprojekter, der er nytænkende og idéudviklende.

Blandt andet fik fem fynske efterskoler støtte til Ungedagen, som blev afholdt på Ollerup Efterskole på Grundlovsdag med det formål at styrke elevernes demokratiske dannelse.

Bæredygtighedsfestivalen Fælles Forandring, som blev afholdt på Flakkebjerg Efterskole, er også på listen over projekter, der blev støttet sidste skoleår.

Overblik: Disse skoler modtog støtte

• Modtager: Baunehøj Efterskole, Sejergaardens Efterskole og Flakkebjerg Efterskole
    Projekt: Fælles forandring: Efterskolernes festival for FN’s verdensmål
    Udbetalt: 320.379 kr.
  • Modtager: Blåkilde Efterskole
    Projekt:
    Hånd og ånd – det hele menneske
    Udbetalt: 89.624 kr.
  • Modtager: Bjergsnæs Efterskole
    ProjektOvergange til nye fællesskaber
    Udbetalt: 35.564 kr.
  • Modtager: Husby Efterskole
    ProjektIdentitetsskabelse gennem nærkontakt med litteraturen
    Udbetalt
    : 30.520 kr.

Du kan læse mere om, hvad projekterne hver især går ud på her.

• Modtager: Flakkebjerg Efterskole
    Projekt: Den professionelle dialog om sårbare elever
    Udbetalt: 42.618 kr.
  • Modtager: Ollerup Efterskole, Faaborgegnens Efterskole, Magleby Fri- og Efterskole, Langelands Efterskole og Ryslinge Efterskole
    Projekt: Ungedagen – fremtiden er vores
    Udbetalt: 81.703 kr.
  • Modtager: Efterskoleforeningen
    Projekt: #Efterskolestemmer
    Udbetalt: 63.073
  • Modtager: Efterskoleforeningen
    Projekt: Efterskolernes verdensmålsfestival – fælles forandring
    Udbetalt: 100.000 kr.

Stadig penge at søge til dette skoleår
I skoleåret 2019/20 er de fleste penge fra Forsøgs- og udviklingspuljen uddelt. Der er blandt andet bevilliget tilskud til udvikling af science-undervisning i 10. klasse, udvikling af praksis-faglige kompetencer inden for teknologiforståelse, udvikling af faget ”jord til bord” samt udvikling af evaluerings- og eksamensformer til projektklasser.

Der er samlet ca. kr. 100.000 tilbage til forsøg- og udviklingsprojekter eller orlovsprojekter. Dem er der frist for at søge 22. oktober.

sine
For mere information