Efterskoler, der benytter sig af den statslige SPS-ordning til bevilling af programpakker til ordblinde elever vil fra og med januar 2023 få bevilget programmet IntoWords fra Vitec MV til ordblinde elever. IntoWords erstatter Appwriter og CD-ord der er blevet bevilget de seneste år.

Fremover vil en bevilling af IntoWords give mulighed for at anvende IntoWords på både pc, Mac, Chromebook og mobile enheder i modsætning til tidligere, hvor man fik en bevilling til én platform.

Det er alene leverandøren af programpakkerne, som skifter. Atea er fortsat serviceleverandør og står for distribution af software, support og forsendelse af computere.

Elever, der har en bevilling på AppWriter, CD-ORD eller øvrige programmer, kan hvis de ønsker det fra januar få ombyttet deres program til IntoWords. Ombytningen sker ikke automatisk, og elever kan vælge at beholde det program, de allerede har fået bevilget.

Hvis en elev ønsker at få ombyttet sit program til IntoWords, skal skolen oprette en ansøgning i SPS og søge om ombytning hertil. Skolen kan søge om ombytning til IntoWords med automatisk tildeling, hvis eleven har programpakke i udlån, så sagsbehandlingen går hurtigt. Vælg ”Ombytning til IntoWords” i ansøgningsbilledet.

Det er vigtigt, at skolen får afinstalleret AppWriter/CD-ORD på elevens computer, inden IntoWords bliver installeret.

Læs mere på styrelsens side om SPS-ordningen. Se under ”Nyheder”.