Som statslige selvejende institutioner er efterskolerne en del af Samarbejdssekretariatets område. Og derfor er medlemmer af de lokale samarbejdsudvalg på efterskolerne også inviteret til sekretariatets konference om grøn omstilling på arbejdspladsen, der afholdes d. 12. september 2023.

Konferencen åbnes af Connie Hedegaard, og der vil bl.a. være oplæg fra Sebastian Mernild, der sidder i FN’s klimapanel. Samarbejdssekretariatet vil også lancere deres nye videofaciliteret dialogværktøj, der kan sikre dialogen om grøn omstilling på de statslige arbejdspladser. Det Kongelige Bibliotek vil fortælle om, hvordan de via inkluderende processer har flyttet hele mindsettet omkring det at være en grøn og attraktiv arbejdsplads.

Konferencen foregår på Det kongelige Bibliotek i København, men der er også mulighed for at deltage virtuelt via professionel livestreaming.

Se det fulde program og tilmeld dig på konferencens hjemmeside.

Samarbejdssekretariatet er en partsfælles rådgivnings-, vejlednings- og kursusvirksomhed for arbejdspladser, der følger statens overenskomster. Sekretariatet er aftalt mellem staten som arbejdsgiver og de faglige organisationer på statens område. Det er finansieret via overenskomsten.

Gennem målrettede tilbud hjælper sekretariatet arbejdspladserne i staten med at forbedre dialogen og styrke det lokale samarbejde. Målet er at øge kvaliteten og effektiviteten, styrke fagligheden og fremme trivsel, motivation og arbejdsglæde hos både medarbejdere og ledere.

Parterne blev ved overenskomsten 2021 enige om, at grøn omstilling bør inkorporeres i de statslige arbejdspladsers nuværende og fremtidige opgaveløsning. Samarbejdssekretariatet har fået til opgave at understøtte denne proces.