Efterskoleforeningen bliver løbende opmærksom på hjemmesider, der tilbyder forældre og unge hjælp til at vælge efterskole. Disse hjemmesider har ikke samme kvalitet som efterskolerne.dk, hvor det er jer, der indtaster oplysningerne. Det er derfor vores overbevisning, at forældre og unge får den bedste vejledning, hos os på efterskolerne.dk.

Vi er for nylig blevet gjort opmærksom på hjemmesiden danskeefterskoler.dk. Firmaet, der står bag denne hjemmeside, driver også hjemmesiden ’findsocialetilbud.dk’. Firmaet opererer ved at trække og indeksere oplysninger direkte fra offentligt tilgængelige hjemmesider. Flere skoler har imidlertid været irriterede, fordi de har oplevet, at der fremgår forkerte og forældede oplysninger om skolen og det er meget vanskeligt, for ikke at sige umuligt, at få oplysningerne rettet på hjemmesiden.

Vi har været i kontakt med firmaet bag hjemmesiden via vores advokat, men udsigterne til at få hjemmesiden lukket gennem retssystemet er i bedste fald meget lange.

Efterskoleforeningen opfordrer derfor skolerne til at udelukke sig fra indeksering på hjemmesiden ved at følge firmaets eget link: https://danskeefterskoler.dk/bloker-indekseringsbot/

Vi hører gerne fra skoler, der oplever gener fra tilsvarende firmaer, så vi kan orientere andre medlemsskoler om lignende problemer.