Forslag til finanslovsforslag for 2023 blev offentliggjort den 23. marts. Driftstakster, bygningstakster mv. er reguleret med de samme reguleringsprocenter som i forslaget fra august 2022.

I forslaget fremgår også inklusions- og specialundervisningstakster til almene efterskoler samt grund- og tillægstakster til ordblinde- og specialefterskoler. Disse takster er nu beregnet korrekt ud fra den indberettede aktivitet fra oktober 2022 og vi forventer derfor, at det er den takst-størrelse I kan regne med for 2023.

Inklusionstaksten samt grund- og tillægstakster til ordblinde- og specialskolerne stiger lidt mere end alm. pl-regulering pga. et lille fald i aktivitet. Specialundervisningstaksten til almene efterskoler falder til gengæld en anelse pga. stigende aktivitet.

Finansloven ventes færdigbehandlet den 26.-27. april, og regulering af á conto -forskuddene forventes af blive gennemført i løbet af maj. Takstoversigten for efterskoler kan hentes her.

På Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside kan man hente både Takstkatalog og orienteringsbreve.

Statslig elevstøtte
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet er i forbindelse med den forsinkede finanslov blevet nødt til at "lukke" for beregning af elevstøtte til nye elever i indeværende skoleår, så det ikke blot er for elever til det det kommende skoleår, man ikke kan beregnes elevstøtte til.

Når finansloven er endeligt vedtaget, åbnes systemet igen. Styrelsen har oplyst, at hvis skolerne overtager elever her og nu fra andre efterskoler, må skolen gerne beregne egenbetalingen på baggrund af, hvad den tidligere efterskole har udbetalt i elevstøtte. Dermed er forældrebetalingen at betragte som á conto-betalinger, som genberegnes og eventuelt reguleres, når systemet åbner.

Får skolen elever som ikke kommer fra en anden efterskole, kan skolen evt. vælge at beregne en á conto egenbetaling ved at tildele minimumselevstøtten, og gennemføre en endelig beregning, når systemet genåbnes.