Merkur tilbyder erhvervslån til institutioner med socialt formål, herunder efterskoler. Det er lån, hvor EU stiller garantien, hvilket giver en lavere rente.

For Merkur-kunder kan lånet f.eks. bruges til at købe nyt udstyr, renovere, bygge nyt eller til at købe en ejendom. Garantiordningen er et samarbejde mellem Merkur, EU-kommissionen og den Europæiske Investeringsfond. Skoler, der er kunde i et andet pengeinstitut, kan også benytte ordningen, dog kun til afgrænsede projekter som f.eks. energirenovering.

Som en corona-håndsrækning til de virksomheder og institutioner, der arbejder med et socialt formål, har EU-kommissionen og den Europæiske Investeringsfond hævet grænsen for, hvor meget der kan lånes fra 3,7 mio. kr. til 7,4 mio. kr. Desuden giver garantiordningen en større risikodækning og mere fleksible vilkår, hvis I optager lånet inden 31. marts 2021.

Læs mere om erhvervslån med EU-garanti på Merkurs hjemmeside.