Hvordan kan vi hjælpe unge mennesker med at navigere i en global verden? Hvordan kan efterskolen arbejde med interkulturel forståelse og demokratisk dannelse? Det er nogle af de spørgsmål, du kan få nye perspektiver på, når Efterskoleforeningen i samarbejde med Friskolerne og Den frie lærerskole afholder international konference for tredje gang. Temaet for dette års konference, som finder sted på Den frie lærerskole i Ollerup er interkulturel forståelse og demokratisk dannelse. Konferencen afholdes torsdag den 14.januar 2021.

Professor Lene Tanggaard leder konferencen, som kommer til at rumme nu workshops med emnemæssig bredde. Hovedtalerne på konferencen er professor Gert Biesta fra Maynooth University i Irland og professor emeritus Michael Byram fra University of Durham i England.

”Vi ønsker med den tredje internationale Togetherness konference at undersøge, hvordan man underviser i globalt medborgerskab, herunder hvordan skole og uddannelse kan understøtte og udvikle interkulturelle kompetencer og demokratisk dannelse i et globalt perspektiv,” siger Jakob Clausager, international konsulent i Efterskolerne.

Udover selve konferencen er der 13. januar om aftenen desuden mulighed for at deltage i et dialogmøde med Bent Melchior, tidligere overrabbiner, og Özlem Cekic, forkvinde for foreningen Brobyggerne, ligesom man kan deltage i en middag og efterfølgende kulturelt indslag med pianist Rasmus Skov Borring.