Med bekendtgørelsen bliver det nu helt officielt, at sommerens afgangseksamener er aflyst, og at de afsluttende standpunktskarakterer ophøjes til prøvekarakterer i de fag, hvor prøverne er aflyst.
Afgangsbeviset, der udstedes til sommer, kommer til at gælde som grundlag for optagelse til ungdomsuddannelserne.

Deadline for karakterer
Karaktererne for 9. og 10. klasse skal afgives til Karakterdatabasen mellem 10. og 15. juni, mens der for 8.-klasseskaraktererne er deadline 25. juni.

Uddannelsesparathedsvurdering
8.-klasseselevene skal ikke have en uddannelsesparathedsvurdering her til sommer. Til gengæld skal de elever, når de begynder i 9. klasse til august, have en vurdering af, om der skal iværksættes en særlig målrettet undervisnings- og vejledningsindsats. Deadline for denne vurdering er d. 30. september, og foretages af elevens skole.
Deadline for afgivelse af uddannelsesparathedsvurderingen for 9. og 10. klasse er d. 15. juni.

Prøvefri grundskoler
Prøvefri grundskoler får mulighed for at give eleverne standpunktskarakterer til sommer. De afgivne standpunktskarakterer og uddannelsesparathedsvurderingen afgør, om den enkelte elev har retskrav på optagelse i gymnasiet. Elever, der ikke har retskrav på optagelse på baggrund af dette, skal til optagelsesprøve. Børne- og Undervisningsministeriet har sendt brev til de prøvefri skoler om det d. 23. april. Dette gælder fortrinsvis de elever der går i en prøvefri 9.klasse i år.

Datoer for optagelsesprøver til de gymnasiale uddannelser
Elever fra prøvefri skoler, som ikke får standpunktskarakterer, og elever på prøvefri forløb i 10. klasse, der ikke har retskrav på optagelse fra 9. klasse sidste år, kan selv vælge, om de vil gå op til optagelsesprøve d. 29. april eller i perioden d. 19.-29. juni.

Læs Bekendtgørelsen her

Læs om optagelsesprøverne her