”Som ny chefkonsulent for vejledning i Efterskoleforeningen glæder jeg mig til at fortsætte det spændende arbejde med vejledning på efterskolerne. I de kommende år sætter vi spot på indhold og udvikling af efterskolernes integrerede vejledning. Som organisatorisk begreb skaber integreret vejledning en meningsfuld ramme for det nødvendige samarbejde mellem lærere, vejledere og ledere internt på skolerne. Men hvordan I ønsker at udvikle indholdet i den integrerede vejledning på forskellig vis på skolerne, og hvilke forandringer, I ønsker på længere sigt, er her, hvor efterskolens særlige styrke kan vise sig.

Integreret vejledning åbner for efterskolens mangfoldige muligheder. Jeg ved, at de komplekse regler på vejledningsområdet fylder meget på efterskolerne. Overholdelse af regler er selvfølgelig nødvendigt, men regler er dog kun en lille del af vejledningen. Og det er alt det andet, som gør efterskolens integrerede vejledning til noget særligt.”