I uge 3 afholdt Efterskoleforeningen et medlemsmøde med fokus på brobygning. Der var to punkter på mødet: Status på brobygning og IBO - Innovations-Brobygnings-Opgave
E2E - fra efterskole til erhvervsskole (link nyheden: fra efterskole til erhvervsskole)

Under punktet Status på brobygning blev der orienteret om de to tværgående grupper, der blev nedsat af Børne- og Undervisningsministeriet i efteråret på erhvervsskolernes initiativ. De blev nedsat på baggrund af efterårets aflysning af den fysiske brobygning.

Formålet med grupperne, dels en politisk gruppe og en praktikergruppe, var ”at etablere systematisk videndeling om alternative løsninger og styrke kvaliteten i vejledningen af både elever og forældre.”

Grupperne består af repræsentanter fra Børne- og Undervisningsministeriet, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier, Danske Gymnasier, Danske HF & VUC, Danske SOSU-skoler, Kommunernes Landsforening og Efterskoleforeningen. Det er første gang, så mange interessenter er samlet med henblik på at drøfte og udvikle på brobygningen, og der er udbredt begejstring for samarbejdet. Et samarbejde, som man er enig om, skal fortsætte.

Ny bekendtgørelse på vej?
Det forventes, at Børne- og Undervisningsministeriet i den kommende tid vil tage initiativ til at justere brobygningsbekendtgørelsen, så den i højere grad afspejler og svarer til praksis.
Derfor efterlyses der gode forslag og ønsker til ændringer til fremtidens brobygning.
De kan sendes til Lis Brok-Jørgensen, vejlederkonsulent, på lbj@efterskolerne.dk

Ny inspiration til vejledningsprocessen
Praktikergruppens arbejde resulterede i, at der blev udviklet nye artikler og redskaber både i emu.dk (Danmarks læringsportal) og i ug.dk - UddannelsesGuiden.

Se den ny side på ug.dk, som er målrettet til elever og forældre
Få inspiration til hvordan man kan tale med de unge om uddannelsesvalget. Samtaler om uddannelse
Se inspirationsmaterialet på emu.dk her

Læs referatet og se alle oplæggene fra medlemsmødet
I referatet kan man bl.a. læse om hvordan sommerens prøver, forslag om at rykke ansøgningsfristen fra 1. marts til 1. april m.m.