Mange unge træffer valget om ungdomsuddannelse allerede i 8. klasse, men for en del er valget præget af tvivl og frygt for at vælge forkert, viser ny rapport fra EVA. Efterskoler og 10. klasse kan hjælpe dem til at træffe et mere kvalificeret og oplyst valg, mener Torben Vind Rasmussen, Efterskolernes formand.

De unge, der er med i undersøgelsen, er nu godt i gang med deres ungdomsuddannelse, og i denne rapport undersøger de, hvad der kendetegner valget af ungdomsuddannelse, hvilke refleksioner de unge har gjort sig i valgprocessen, og hvordan de trives efter at være begyndt på deres uddannelse.

Undersøgelsen bygger på spørgeskemaundersøgelser blandt 5000 unge, fra de gik i 8. klasse i 2016/17, til de er startet på en ungdomsuddannelse i 2019. Altså inden COVID-19.

Hovedresultater i overskrifter:
  • Tvivl er et grundvilkår i valgprocessen
  • Unge er optaget af egne interesser og målet om en realistisk plan
  • 9 ud af 10 gymnasieelever har besluttet sig for gymnasiet allerede i 8. klasse
  • Valget af en erhvervsuddannelse er for de få og kan være svært at træffe
  • Unge er generelt tilfredse med deres uddannelsesvalg – også selvom de ikke nødvendigvis trives
  • Tre faktorer har betydning for, hvordan de unges trives på deres ungdomsuddannelse: At unge finder uddannelsen interessant, oplever det faglige niveau som passende og kommer godt ud af det med andre elever på skolen og har gode lærere.
Læs artiklen: Efterskoler kan klæde unge bedre på til valg af ungdomsuddannelse

Læs hele rapporten her.