Efter modellen vil der gælde forskellige fordelingsregler alt efter, hvor i landet et givent gymnasium ligger. Landet inddeles nemlig i afstandszoner og fordelingszoner. I afstandszoner fordeles ansøgerne først på baggrund af deres ønsker, og derefter på baggrund af transporttid, hvis der er flere ansøgere end pladser. De ansøgere, der har kortest transporttid til gymnasiet, får pladserne.

Det er næsten som i dag bortset fra, at fordelingen i dag sker på baggrund af afstand og ikke transporttid.

Nu også fordeling af hhx og htx-elever
Elevfordelingen gælder fremover for flg. gymnasiale uddannelser, uanset hvilken institutionstype der udbyder disse:
  • Den 3-årige stx
  • Den 2-årige hf
  • De 3-årige hhx og htx.

T.o.: hhx og htx har ikke tidligere været en del af fordelingen.

Læs mere og få svar på de spørgsmål om elevfordelingen på Børne- og Undervisningsministeriets side: Elevfordeling

Der kommer meget mere information om disse ændringer i de næste par måneder. Ligesom der på Vejlederkonferencen vil være mulighed for at se og høre om ændringerne i optagelse.dk.