Uddannnelsesparathedsvurdering (UPV)
Det har været regeringens ønske at ændre på uddannelsesparathedsvurderingen. Arbejdet med ændringerne skulle foregå i to faser, hvor man i første fase skulle ændre begrebet ikke-uddannelsesparat, så det fik en positiv klang, og i anden fase skulle der grundlæggende findes en ny måde at uddannelsesparathedsvurdere på.

I torsdags, d. 9. juni, blev første fase vedtaget af regeringen, idet formuleringen ’ikke-uddannelsesparat’ bliver ændret til: “Parat til andre uddannelsesaktiviteter m.v. end gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelser”.

Det betyder også, at der ændres i opbygningen i optagelse.dk allerede fra kommende skoleår. Efterskoleforeningen har konkret bidraget i arbejdet med ændringerne, og den nye opbygning forventes at blive præsenteret på Vejlederkonferencen i september.

Anden fase, hvor der grundlæggende kigges på hele ordningen uddannnelsesparathedsvurdering, er i gang. Blandt andet har Efterskoleforeningens formand deltaget i en rundbordssamtale i Børne- og Undervisningsministeriet om emnet sammen med repræsentanter fra andre skoleformer og relevante foreninger, som for eksempel Danmarks Vejlederforening.

Det forventes, at der kommer nyt om ændringerne i løbet af næste skoleår.

Forsøg med brobygning
D. 9. juni blev det også vedtaget, at det i de næste tre skoleår bliver muligt at lave forsøg med brobygning i 9. og 10. klasse. Der kan altså laves forsøg med brobygning allerede fra næste skoleår.

Det bliver muligt at lave forsøg på disse to områder:

Fleksibel lokation
Det vil være muligt i forsøget, at dele af brobygningsforløbet kan foregå andre steder end på en ungdomsuddannelsesinstitution. For eksempel kan dele af brobygningen foregå på en efterskole, hvor ungdomsuddannelsen kan få taxameter.

Rammerne for timetallet
Forsøgsordningen vil muliggøre, at et forløb på én dag kan spredes ud over to dage. Det vil sige, at kravet ikke længere er 4,25 time/6 lektioner for at tælle som en brobygningsdag.

Ansøgning
Der skal søges gennem kommunalbestyrelsen i den kommune, som efterskolen er beliggende i, og det er Børne- og Undervisningsministeriet, der godkender ansøgningerne til forsøg med brobygning. Der er to ansøgningsrunder: 1. oktober 2022 for brobygning, der skal finde sted fra skoleåret 2022/23, og 1. april 2023 for skoleåret 2023/24 og fremefter.

Vi kender endnu ikke de endelige retningslinjer for ansøgningen, da de pt. er ved at blive udfærdiget i Børne- og Undervisningsministeriet. I får besked, når de ligger klar.

Hjælp til udvikling af model til forsøg og ansøgning
Efterskoleforeningen har allerede haft møder i foråret med efterskoler, hvor man sammen kiggede på mulige modeller, der kan laves forsøg med. Dette arbejde intensiveres nu, så efterskoler, som vil lave forsøg med brobygning allerede fra kommende skoleår, kan hente rådgivning i Efterskoleforeningen.

På Vejledningskonferencen d. 19. og 20. september tilbydes en workshop, hvor man kan få inspiration til, hvordan man som efterskole kan udnytte denne nye mulighed.

Kontakt Karin Skjøth, projektleder på IBO, ksk@efterskolerne.dk, tlf. 33 17 97 52 eller Lis Brok-Jørgensen, vejledningskonsulent, lbj@efterskolerne.dk, tlf. 33 17 97 64.

Loven, som blev vedtaget, herunder ændring af formuleringen ’ikkeuddannelsesparat’