Hvis eleverne har retskrav fra 9. klasse, skal de ikke til optagelsesprøve, uanset om de går i 10. klasse eller på 10. årgang, og uanset om de bliver vurderet uddannelsesparate i år eller ej. Det er dog ikke sikkert, at ungdomsuddannelserne har alle data til rådighed for at afgøre det. Så giv gerne familien en opfordring om at kontakte ungdomsuddannelsen, hvis de ligger inde med viden om, at eleven har retskrav, og eleven er indkaldt til optagelsesprøve.

Optagelse.dk skal stille data til rådighed, men det er gymnasiernes ansvar at vurdere, om eleven skal til optagelsesprøve. Optagelse.dk arbejder på at få alle data tilgængelige her i juni, men garanterer ikke, at det lykkes. Derfor kan en elev desværre blive indkaldt til optagelsesprøve, selvom vedkommende har retskrav med fra sidste år.