Det er endnu for tidligt, at sige noget om sommerens prøver/eksamen, og derved om der sker ændringer i optagelseskravene til ungdomsuddannelserne grundet COVID-19.

Regeringen har dog vedtaget en lov, som giver Børne- og Undervisningsministeren lov til at fastsætte regler om vejledning til og om optagelse på ungdomsuddannelserne. Det betyder, at ministeren kan supplere eller fravige bestemmelser i lovgivningen, herunder om kravene om at have retskrav på optagelse, om optagelsesprøver og om uddannelsesparathedsvurdering. Ministeren kan også fastsætte regler om, at en prøvefri skole skal give standpunktskarakterer eller anden form for bedømmelse til elever, der vil søge om optagelse på en ungdomsuddannelse. Vi må se tiden an.

Om den nuværende optagelsesproces
Undervisningsministeriet har en spørgsmål/svar-side, hvor en af undergrupperne er Optagelse på ungdomsuddannelser. En side som jævnligt/dagligt bliver opdateret. Der er foreløbig disse to spørgsmål/svar, som har relevans for os:

Bliver ansøgningen til ungdomsuddannelser påvirket af skolelukningerne? [20/3 kl. 17:30]

Ansøgningsprocessen for elever, der søger om optagelse på en ungdomsuddannelse i direkte forlængelse af 9. eller 10. klasse, er ikke for nuværende påvirket, da der var ansøgningsfrist d. 1. marts. De almindelige regler for optagelse er fortsat gældende.

Hvad skal vi gøre i forhold til den afsluttende uddannelsesparathedsvurdering (UPV)? [20/3 kl. 17:30]

Der er fortsat god tid til den næste indberetning for UPV, som er den 27. maj. Skoler og vejledere skal derfor fortsætte arbejdet med den næste UPV som planlagt.

Ikke-uddannelsesparate elever
Elever, der foreløbigt er vurderet ikke-uddannelsesparate, skal i vides muligt omfang følge den plan, der er aftalt med eleven mod at blive uddannelsesparat.

Vejledningsaktiviteter
Hvis der er planlagt vejledningsaktiviteter, og det er muligt at gennemføre dem, kan de indgå som en del af online-undervisningen. På Uddannelsesguiden, ug.dk, er der inspiration at hente under ’Uddannelse- og Job’. F.eks. er der et eksempel på undervisningsforløb, hvor der sættes fokus på centrale vilkår på arbejdspladser.

Erhvervspraktik
Det er muligt for elever at deltage i erhvervspraktik i denne periode, hvis man overholder sundhedsstyrelses retningslinjer.

Bekendtgørelse om nødundervisning m.v. på børne- og undervisningsområdet som led i forebyggelse og afhjælpning i forbindelse med covid-19, §4 Vejledning og optagelse.

Hold dig opdateret under ’Prøver, eksamen og test’ på Undervisningsministeriets hjemmeside.