Regeringen har vedtaget en ny lov, der er justerer optagelseskravene til de gymnasiale uddannelser. Loven er vedtaget og træder i kraft den 1. april 2020 og gælder for optagelse til STX, HTX, HF og HHX.

Justeringerne omfatter følgende ændringer:

• Forlænget gyldighed af elevens resultater fra 9. og 10. klasse. Det betyder, at eleverne kan søge om optagelse på en gymnasial uddannelse i op til to år, efter de har afsluttet 9. klasse, og op til ét år, efter de har afsluttet 10. klasse, hvis de opfylder adgangskravene.
  • Mulighed for at søge om optagelse frem til grundforløbets afslutning (august-oktober), hvis de har fortrudt deres valg af uddannelse eller en anden aktivitet.
  • Mulighed for at blive betinget optaget, hvis de har været syge ved folkeskolens prøver.
  • Ændring af antallet af forsøg til optagelsesprøven, så de nu har to forsøg efter 9. klasse og to forsøg efter 10. klasse.
  • Justering af hvilken skole der afholder optagelsesprøve og -samtale. Eleverne inviteres til optagelsesprøve på den uddannelsesinstitution, hvor de har fået en foreløbig plads.
  • Justering af tidspunkterne for afholdelse af optagelsesprøven, så den sidste prøve ikke ligger efter skolestart.
  • Mulighed for at bruge optagelsesprøven som optagelsesgrundlag til erhvervsuddannelserne, så de ikke nødvendigvis skal til to optagelsesprøver (først én på den gymnasiale uddannelse og bagefter én på erhvervsuddannelsen).
  • Smidiggørelse af krav til underskrift fra elevens forældre. Eleverne mister ikke deres retskrav på optagelse, hvis forældre ikke får skrevet under inden den 1. marts.
Ny ppx-oversigt over optagelseskravene
Efterskoleforeningen har opdateret oversigten over optagelseskravene til eud/eux-stx-htx-hhx-hf foråret 2020. Bemærk, at oversigten er en pixiudgave.

Oversigt Optagelseskrav stx, hhx, htx, hf, eud/eux (Efterskoleforeningen)

Oversigt over adgangskravene til de gymnasiale uddannelser (ug.dk)