Senest den 1. december skal alle elever have en uddannelsesparathedsvurdering (UPV).

Eleverne skal vurderes på deres faglige, personlige, sociale og praksisfaglige kompetencer. Vurderingen skal gives til hver af følgende tre retninger: de gymnasiale uddannelser (STX, HHX, HTX), HF og EUD/EUX – uanset om eleverne vil søge én eller flere af retningerne.

Læs mere her

Vigtig viden om rækkefølgen af indtastning af UPV 1. december

I forbindelse med UPV´en den 1. december er det lige meget, om man først taster/opdaterer de praktiske, personlige og sociale forudsætninger og derefter indlæser karakterer i optagelse.dk. Eller man gør det i omvendt rækkefølge. Modsat den endelige UPV til sommer, hvor rækkefølgen er meget vigtig.

Det er vigtigt at vide, at lige så snart standpunktskaraktererne indlæses fra karakterdatabasen til optagelse.dk, dannes der automatisk en UPV. Det betyder, at hvis man har valgt rækkefølgen med at indlæse karakterne først, så bliver der automatisk dannet en ny UPV, når man senere ændrer de personlige og/eller de sociale forudsætninger.

Det er endnu vigtigere at vide, at når der dannes en ny UPV, så SLETTES evt. indskrevne kommentarer. DERFOR anbefales det, at kommentarer ikke indtastes, før man er sikker på, at det er den endelige UPV, der står på Optagelse.dk.

Skriftlig besked om uddannelsesparathedsvurdering (UPV)

Ved den første vurdering i 8. klasse skal skolen meddele alle elever og dennes forældre resultatet af UPV'en skriftligt med begrundelse og forklaring af videre forløb.

Ved de efterfølgende vurderinger, dvs. i 8. klasse til sommer, samt i 9. og 10. klasse, er det alene de elever, der er vurderet ikke-uddannelsesparate til en eller flere typer af ungdomsuddannelser, der skal have en skriftlig, begrundet besked.

Se eksempler på skriftlig besked på s. 8 i Praksisfaglighed, UVM.

Gennemsnit fra UPV og ´prøverne´ i sommers

Det har længe været efterspurgt, at man kunne se elevernes afsluttende standpunktskarakterer og prøverne fra deres foregående skoleår i Optagelse.dk. Det kan man nu.

På Karakterfanen kan man se snittene fra "prøverne" i sommers, og det er både gennemsnittet fra alle prøverne (FP9-gennemsnittet) og det vægtede gennemsnit fra de lovbundne prøver.

På Vurderingsfanen kan man se gennemsnittet fra de afsluttende standpunktskarakterer og deres UPV fra i sommer.

Webinar om Optagelse.dk

Der har været afholdt webinar om Optagelse.dk-processen rettet mod efterskolevejledere og de kommunale vejledere. Her gennemgås reglerne og processen. Ligesom der undervejs er spørgsmål og svar fra deltagerne
Se eller gense webinaret her

Bemærk, at spørgsmålene i chatten ikke er med. De er slettet af GDPR-hensyn. Men spørgsmålene bliver læst op, og man kan høre svarene på dem.

Ofte stillede spørgsmål og svar om optagelseskravene
Der er mange spørgsmål om optagelseskravene til ungdomsuddannelserne – især dem, der er lidt kringlede. Her er fire cases ud fra spørgsmålene og svarene. Der svares bl.a. på, hvordan afgangseksamen fra 9. klasse kan forbedres i 10. klasse.

Se her