Efterskolerne står klar til at genåbne med samme retningslinjer som før jul. Og med fuld fokus på test af både elever og medarbejdere samt ekstra rengøring og hygiejne. Vi gjorde det i foråret, og vi kan gøre det igen.

Vi anbefaler, at eleverne bliver på efterskolen. Men det kræver en undtagelsesbestemmelse. For der er elever, der vil have brug for at komme hjem i weekenden. De opfordres til at blive testet, inden de kommer tilbage på efterskolen.

Vi foreslår følgende effektive teststrategi:

• Første dag efter genåbning: Alle elever skal fremvise en negativ test, når de kommer tilbage på efterskolen
  • De elever, der har behov for at tage hjem i weekenden, opfordres til at blive testet inden ankomst på efterskolen
  • Tilfælde af smitte blandt elever og medarbejdere håndteres i samarbejde med sundhedsmyndighederne, herunder mulighed for at få mobile testenheder ud på efterskolen
  • Vi opfordrer til, at medarbejdere bliver testet ugentligt, som regeringen anbefaler.