Af Louise Wethke Buch

Hvorfor valgte du at stille op til Efterskolernes bestyrelse?
”Jeg brænder for at være med til at langtidssikre vores skoleform. Jeg får lyst til at engagere mig, når der er noget, jeg synes er vigtigt, og det er der ikke mindst nu med det øgede pres på 10. klasse og den skæve fordeling i optaget til de forskellige klassetrin på efterskoler.”

Hvad brænder du særligt for?
”Jeg er generalist og brænder for skoleformens overordnede linjer. Det er dem, der inspirerer og motiverer mig. Hvis jeg skal nævne én ting, som er vigtig for mig, er det, at vi er værdibårne skoler, og vi har pligt og ret til at drive skoler på vores selvvalgte værdigrundlag. Den pligt og ret, synes jeg, er vanvittig vigtig at være med til at sikre i fremtiden. Jeg vil gerne være med til at påvirke den politiske diskurs om 10. klasse, så der er fokus på værdier og sætte fokus på den indflydelse, efterskoler har på en ungdomsgeneration. En del af det er at løfte de elever, der har det svært eller er udfordrede, men det kan vi kun gøre, hvis vi løfter den store opgave, som er at have et bredt udsnit af ungdomsgenerationen hos os. Vi er langt fra kun specialskoler – vi er almene, brede skoler. Vi skal løfte et socialt ansvar, men det er ikke vores primære opgave.”

Hvad har været din vej ind i efterskoleverdenen?
”Jeg gik på Hellebjerg Idrætsefterskole, hvor jeg mødte Merete, som jeg i dag er gift og har to børn med. Jeg har været aktiv i alle mulige frivillige børne- og ungdomsforeninger gennem mit ungdomsliv. Jeg endte med at læse statskundskab, og mens jeg skrev speciale, blev jeg højskolelærer og underviste i politik. Da jeg først var kommet ind i den frie skoleverden, kunne jeg mærke, at jeg ikke var færdig med den. Jeg blev efterfølgende prikket på skulderen og opfordret til at søge stillingen som forstander på Tommerup Efterskole. Min kone sagde: ’Det skal vi i hvert fald ikke!’ Hun var ikke klar til at flytte til Fyn. Men Merete er selv vokset op på Odsherreds Efterskole og Haslev Idrætsefterskole, så tanken om at vores børn skulle vokse op i det miljø, der er på en efterskole, og være en del af en værdibåren hverdag, fik hende overbevist.”

Hvilken oplevelse fra dit efterskoleliv har gjort størst indtryk på dig?
”At se forskellen på eleverne fra de træder ind ad døren på efterskolen første skoledag, til de går ud ad døren sidste skoledag – dér giver mit arbejde rigtig meget mening. Man kan i høj grad se, at de står stærkere og mere robuste i modvind og kan klare lidt flere tæsk. De tror mere på sig selv og har hver især fået nogle værdier, de tager med sig i livet.”

Hvordan håber du, at du kommer til at sætte dit aftryk på arbejdet i Efterskolernes bestyrelse det næste år?
”Jeg håber, jeg kan bidrage til, at værdierne bliver endnu tydeligere i bestyrelsens arbejde og de politiske kampe, vi kommer ud i. Vi er værdibårne skoler, og vi gør en forskel, der rækker ud over det, der sker i klasselokalet. Værdierne er grunden til, at vi laver det, vi gør. Det vil jeg kæmpe for, og det håber jeg, at medlemmerne kommer til at mærke. Jeg håber også, at medlemmerne vil opleve et bestyrelsesmedlem, der har et blik for den brede efterskoleform. Jeg er ikke forstandernes repræsentant eller repræsentant for min egen type skole. Jeg er repræsentant for en skoleform, som, jeg synes, er vigtig.”

Peter-Munk-Povlsen-Efterskolernes-bestyrelse

Blå bog

• Peter Munk Povlsen, 36 år
  • Er født i Aarhus og vokset op i Fredericia
  • Har altid været meget optaget af sang og ikke mindst højskolesangbogen. Han har, fra han var 9 til 27 år, sunget i drengekor, først i Christianskirken i Fredericia og derefter i Aarhus Domkirke
  • Gik på Hellebjerg Idrætsefterskole i 2000/01 og 2001/02, hvor han blev kærester med Merete, som han i dag er gift med
  • Blev i 2014 uddannet cand.scient.pol. fra Aarhus Universitet, og har bl.a. været bestyrelsesmedlem for Aarhus Efterskole og arbejdet som lærer på Silkeborg Højskole
  • Har siddet i hovedbestyrelsen i KFUM og KFUK i Danmark og i otte år i tipsudvalget under Dansk Ungdoms Fællesråd
  • Har siden 2016 været forstander på Tommerup Efterskole, hvor han bor i skolens forstanderbolig med sin kone Merete, der er præst, og deres to døtre, Esther på 7, og Edith på 4
  • Er AGF-fan og løber ture i fritiden

Foto: Lars Krabbe

efterskolernes-bestyrelse-2022

Lær Efterskolernes bestyrelse at kende

På Efterskolernes generalforsamling 5. marts 2022 fik Efterskolerne ny bestyrelse. I en artikelserie går vi tæt på hvert bestyrelsesmedlem og spørger, hvem de er, og hvad der driver dem i bestyrelsesarbejdet. Peter Munk Povlsen er nummer to i serien efter Pia Nørmølle Andreasen. Næste gang kan du læse et interview med Tine Engell Kjøller.

Foto: Lars Krabbe