Af Louise Wethke Buch

Hvorfor valgte du at stille op til Efterskolernes bestyrelse?
”For at være helt ærlig var det til at starte med en idé, som min forstander kom med, efter han havde været til et styrelsesmøde i Nordjylland, hvor de havde snakket om, at de rigtig godt kunne tænke sig en lærerkandidat fra Nordjylland. Valget faldt bl.a. på mig på grund af min baggrund i efterskoleverdenen. Sådan noget skal lige serveres for sådan en type som mig, men jeg blev hurtigt varm på idéen. Jeg begyndte at bladre alle Efterskolernes magasiner igennem og læse om de fantastiske tiltag, bestyrelsen allerede har sat i gang, og jeg syntes, det lød kanonspændende. Jeg kunne se flere punkter, hvor jeg kunne passe ind og bidrage, og jeg ville gerne brede min erfaring, viden og engagement endnu bredere ud end til min egen skole. Jeg endte med at være rigtig nervøs på Nyborg Strand, da der var valg til bestyrelsen, for jeg ville det simpelthen så gerne. Jeg elsker at være lærer og være sammen med mine elever, og jeg tror også, det er derfor, jeg endte med at blive valgt ind i bestyrelsen. Mange af de ting, man diskuterer i bestyrelsen, kan jeg få lov til at prøve af i mit daglige virke som lærer, så det giver bare så god mening.”

Hvad brænder du særligt for?
”Jeg underviser i øjeblikket hovedsageligt elever i 9. klasse, og jeg kunne godt tænke mig, at 9. klasse fik en genoprejsning. Det skal være muligt at komme på efterskole i 9. klasse og komme videre på en ungdomsuddannelse bagefter. Som efterskoler slår vi os op på, at vi har elever i både 8. 9. og 10. klasse, og så kan det ikke hjælpe noget, at vi på et tidspunkt ender med kun at være 10.-klassesskoler. Jeg bliver ked af at se, at færre søger 9. klasse på efterskole, så her på Sportsefterskolen Aabybro er vi f.eks. i gang med at forny 9. klasse. Det brænder jeg særligt for, og der tror jeg, jeg kan gøre en forskel. Jeg er også vejleder og synes, at efterskolen er en utrolig vigtig og integreret del af uddannelsessystemet, så det brænder jeg også for. I det hele taget brænder jeg for at gøre de unge mennesker mere robuste og vise dem vej ind i et fællesskab.”

Hvad har været din vej ind i efterskoleverdenen?
”Jeg er født ind i efterskoleverdenen på Nordfyns Efterskole, hvor mine forældre var lærere. Da jeg som lille blev lagt til at sove, kunne man høre eleverne fra pigegangen trampe ovenpå, så jeg har altid været vant til efterskoleliv og -larm. Jeg gik på Vejstrup Efterskole i 9. klasse og Nørre Åby Efterskole i 10. klasse, og da jeg tog læreruddannelsen, var jeg ikke i tvivl om, at jeg ville være efterskolelærer. Jeg fik mit første job på Staby Efterskole og arbejdede efterfølgende på Himmerland Ungdomsskole. Min mand og jeg faldt for et hus, som oprindeligt var en gammel skole i Ryå i Nordjylland, og der gik ikke lang tid, før Aabybro Efterskole fandt ud af, at der var kommet en efterskolelærer til lokalområdet. Der har jeg nu været i 21 år. Jeg har altid været rigtig engageret i gymnastik, og jeg havde bl.a. en fantastisk oplevelse i Aalborg til Landsstævnet, hvor jeg var en del af styregruppen. Jeg kan huske, at jeg var med til Landsstævnet for første gang som lærer for 28 år siden i Svendborg, og i år mødes vi igen i Svendborg til Landsstævnet.”

Hvilken oplevelse fra dit efterskoleliv har gjort størst indtryk på dig?
”De største oplevelser er der, hvor jeg har gjort en forskel for eleverne. Og jeg bliver stolt hvert år, når jeg ser, at eleverne gør deres bedste til forårets gymnastikopvisninger.”

Hvordan håber du, at du kommer til at sætte dit aftryk på arbejdet i Efterskolernes bestyrelse det næste år?
”Jeg håber, at medlemmerne kan mærke, at der er kommet endnu en lærerrepræsentant i bestyrelsen. Jeg har en føling med det, der rører sig ude på efterskolerne, og det håber jeg, man kan se i mit arbejde i bestyrelsen. Hvis mine kolleger skulle beskrive mig, ville de sige, at når jeg først har sagt A, siger jeg også B, og jeg går til opgaver med krum hals og en positiv indstilling.”

Pia-Nørmølle-Andreasen-medlem-af-Efterskolernes-bestyrelse-2022

Blå bog

• Pia Nørmølle Andreasen, 55 år
  • Er født og opvokset på Nordfyns Efterskole, hvor hendes forældre var efterskolelærere
  • Har gået på Vejstrup Efterskole i 9. klasse og Nørre Åby Efterskole i 10. klasse og gik senere på gymnastikhøjskolen i Ollerup
  • Blev uddannet lærer fra Blaagaard Seminarium i 1994 og arbejdede efterfølgende som friskolelærer på en marokkansk friskole på Nørrebro
  • Har tidligere været efterskolelærer på Staby Efterskole fra 1994-1995 og Himmerlands Ungdomsskole fra 1995-2001
  • Har været lærer på Sportsefterskolen Aabybro siden 2001
  • Blev valgt ind i Efterskolernes bestyrelse på Efterskolernes generalforsamling 5. marts 2022
  • Er tidligere gymnastiklærer og har engageret sig i Landsstævnet, senest i styregruppen for efterskolernes deltagelse i Landsstævnet i 2017
  • Bor i Ryå med sin mand og har tre børn på 22, 26 og 28, der alle er flyttet hjemmefra

Foto: Lars Krabbe

efterskolernes-bestyrelse-2022

Lær Efterskolernes bestyrelse at kende

På Efterskolernes generalforsamling 5. marts 2022 fik Efterskolerne ny bestyrelse. I en artikelserie går vi tæt på hvert bestyrelsesmedlem og spørger, hvem de er, og hvad der driver dem i bestyrelsesarbejdet. Nyvalgte Pia Nørmølle Andreasen er interviewet som den første i serien. Næste gang kan du læse et interview med nyvalgte Peter Munk Povlsen.

Foto: Lars Krabbe