Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskolerne. Foto: Trine Bukh

31. marts 2022

Det er i krisetid, værdierne skal vise sit værd

I en tid som denne giver vores hovedsigte allermest mening. Vi skal sørge for, at efterskoleelever forstår, hvad det vil sige at være demokratiske borgere, skriver Torben Vind Rasmussen i dette formandsbrev.

IBO Award 2022

30. marts 2022

4 elever fra Bjergsnæs Efterskole vandt årets IBO Award

En stødabsorberende blomsterkasse, som passer til en ladcykel, skal gøre det mere bæredygtigt for blomsterforretninger at levere blomster. Idéen er udviklet af fire efterskoleelever, som tirsdag 29. marts vandt årets IBO Award.

Ølgod-Efterskole-specialelever-forstander-jytte-aggeboe.jpg

30. marts 2022

Forstander: "Det kan ikke være rigtigt, vi skal løfte en større opgave for færre penge"

Der er kommet flere specialundervisningselever på efterskoler, men pengene er ikke fulgt med, og det kan man mærke på Ølgod Efterskole, som hvert år må skære i specialtilbuddet. Det er urimeligt, mener Efterskolernes formand, som vil have fjernet loftet over specialundervisningstaksterne.

Askov Efterskole. Foto: Marie Tuxen Hedegaard

25. marts 2022

Trivselsforløb har skabt bedre arbejdsmiljø på efterskole

En indsats for at styrke trivslen på Askov Efterskole har forbedret arbejdsmiljøet, skabt bedre vilkår for sparring og planlægning og et større kendskab til kollegerne, oplever både lærere og ledelse.

Peter-Munk-Povlsen-Efterskolernes-bestyrelse

25. marts 2022

”Jeg vil bidrage til, at værdierne bliver endnu tydeligere i bestyrelsens arbejde”

Peter Munk Povlsen mener, det er vigtigt at holde fast i, at efterskoler er værdibårne, og at man også i fremtiden skal have ret til at drive efterskole på et selvvalgt værdigrundlag. Lær Efterskolernes nye bestyrelsesmedlem at kende her.

Illustration: e-Types

9 trin til bedre trivsel på arbejdspladsen

Find ud af, hvordan du som medarbejder, kollega og leder kan være med til at tage ansvar for at skabe en god arbejdsplads.

Janne Skakon. Foto: Kamilla Krøier

25. marts 2022

Ekspert: Fokus på kerneopgaven fører til et godt arbejdsmiljø

Det er ikke nok, at medarbejderne har det godt socialt sammen. Vil man skabe et godt arbejdsmiljø, skal der også være fokus på kerneopgaven og plads til at tale højt om fejl og mangler.

Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskolerne. Foto: Trine Bukh

17. marts 2022

Bestyrelsen er i arbejdstøjet

Den nye bestyrelse har konstitueret sig og er allerede i arbejdstøjet, skriver Torben Vind Rasmussen i dette formandsbrev.

Pia-Nørmølle-Andreasen-Efterskolernes-bestyrelse-2022

16. marts 2022

”Jeg håber, medlemmerne kan mærke, der er kommet en lærer i bestyrelsen”

Pia Nørmølle Andreasen er født ind i efterskoleverdenen og brænder bl.a. for en genoprejsning af 9. klasse på efterskoler. Lær Efterskolernes nye bestyrelsesmedlem at kende her.

Efterskoleforældre-drukkultur-og-alkohol-på-efterskoler

15. marts 2022

Efterskoler bør være mere tydelige omkring alkohol og fester

Sundhedsstyrelsen fraråder nu unge under 18 år at drikke alkohol. Efterskoleforælder opfordrer til, at efterskolerne også gør op med elevernes drukkultur.

Stipendie til efterskole

10. marts 2022

Nu kan udsatte familier søge støtte til deres barns efterskoleophold

Familier med en husstandsindkomst på op til 275.000 kr. kan søge et stipendie på 20.000 kr. fra En Håndsrækning til deres barns efterskoleophold i skoleåret 2022/23. Ansøg senest 7. april.

Medlemmer-på-Efterskolernes-årsmøde 2022

07. marts 2022

3 efterskolefolk: Det tager vi med hjem fra årsmødet

En weekend på Nyborg Strand til Efterskolernes årsmøde 2022 er netop overstået. Tre efterskolefolk ser tilbage på de største indtryk og det, de tager med hjem i bagagen.