Unge har større sandsynlighed for at gennemføre en ungdomsuddannelse og lavere risiko for frafald, hvis de har gået i 10. klasse på efterskole
- En analyse viser, at der er 15 procent større sandsynlighed for at gennemføre en ungdomsuddannelse, hvis man har gået på efterskole i 10. klasse.
- Undersøgelsen viser også, at risikoen for frafald sænkes markant både på erhvervsuddannelser (27%) og i gymnasiet (38%).
Kilde: 'Effektanalyse', analysefirmaet Moos-Bjerre for Efterskolerne, 2022. Læs her
Efterskolen har stor indflydelse på unges personlige, sociale og faglige udvikling
- Forældre til efterskolelever vurderer, at efterskolen har haft meget stor indflydelse på deres barns personlige, sociale og faglige udvikling.
- 81 procent af forældrene svarer, at deres barn har udviklet sig fagligt på efterskolen.
- 90 procent har udviklet sig socialt.
- 97 procent drenge og 95 procent piger har udviklet sig personligt af efterskoleophold.
Kilde: 'Forældreundersøgelse', analysefirmaet Megafon for Efterskolerne, 2022. Læs her
Unge oplever et personligt, fagligt og socialt løft i 10. klasse
- Mange elever oplever, at de løfter sig fagligt i 10. klasse. Især de fagligt svageste oplever, at det ekstra skoleår har gjort dem dygtigere og styrket deres faglige selvtillid.
- Undersøgelsen viser også, at en stor del af eleverne i 10. klasse oplever at få et socialt og personligt udbytte. F.eks. oplever 85 % af eleverne, at 10. klasse har ført til, at de er blevet mere modne.
- Næsten halvdelen (47 %), der starter i 10. klasse, ved ikke, hvad de vil efter skolen. Og i mange tilfælde oplever eleverne, at 10. klasse bidrager til at afklare og forberede dem til videre uddannelse.
Kilde: 'Elevernes syn på 10. klasse', Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, 2020. Læs her
Unges valg af 10. klasse er et kvalificeret og bevidst valg
- Valget af 10. klasse er velovervejet. Undersøgelsen viser, at mange unge har en følelse af endnu ikke at være klar til at skulle videre i uddannelsessystemet og har en forventning om, at 10. klasse kan gøre dem mere klar.
- De unge oplever også, at 10. klasse kan give en tiltrængt pause fra det, der opfattes som det traditionelle uddannelsessystem. I 10. klasse oplever de unge at få chancen for at prøve noget nyt i et andet miljø, der er præget af mindre pres, og en mulighed for at blive inspireret af nye ting og dermed undgå at blive skoletræt.
Kilde: 'Valget af 10. klasse', Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, 2018. Læs her
Ca. 52 procent af alle unge går i 10. klasse
Nej til afskaffelse af 10. klasse
Reformkommissionen kom 3. maj 2023 med anbefalinger til reformer af uddannelsessystemet, herunder et forslag om at afskaffe 10. klasse. Efterskolerne mener, at 10. klasse skal udvikles, ikke afvikles – for de unge og for samfundets skyld.Læs foreningens pressemeddelelse i forbindelse med Reformkommissionens forslag her.
Reformkommissionens forslag er siden blevet skudt ned af en lang række partier i Folketinget. Der er dog ikke truffet politisk beslutning om det endnu. Inden udgangen af 2024 forventes regeringen at komme med et udspil til en reform af ungdomsuddannelsessystemet. 10. klasse forventes at være en del af reformen.
Debatindlæg
Læs nogle af Efterskolernes indlæg i debatten om nej til afskaffelse af 10. klasse her.
Efterskolerne skaber fremtidens 10. klasse
Efterskolerne er i gang med at udvikle 10. klasse på efterskole for at sikre, at det bliver ved med at være et relevant og udviklende tilbud for unge i fremtiden.15 efterskoler er i skoleårene 2024/25 og 2025/26 med i udviklingsprojektet, der går på tre ben ind i fremtiden:
1. Efterskolerne vil udvikle den boglige undervisning for at sikre, at unge bliver undervist i dansk, matematik og sprogfag på en måde, som ruster dem fagligt til at gennemføre en ungdomsuddannelse.
2. Mange efterskoler har allerede i dag mange års erfaring med skabende, praksisfaglig undervisning. Igennem projektet bliver vi klogere på, hvordan vi kan stimulere unges erfaringsbaserede og eksperimenterende læring og evne til at være skabende og bruge deres hænder og krop. Og hvordan undervisningen kan styrke sammenhængen mellem håndens og åndens fag hos den enkelte elev.
3. Efterskolerne ser store muligheder i at styrke unges medborgerskab og demokratiske deltagelse. Fremtidens 10. klasse skal stimulere unge til at engagere sig i samfundet gennem arbejde med medborgerskabsprojekter og demokratisk dannelse, herunder f.eks. bæredygtighed og naturdannelse.
Læs mere her: Efterskolerne skaber fremtidens 10. klasse og her: Projekt Ny 10. klasse