Hvordan skal 10. klasse på efterskole se ud i fremtiden?
Det spørgsmål arbejder 15 efterskoler med i Projekt Ny 10. klasse, som blev igangsat i 2024 og løber frem til sommeren 2026. Formålet er at udvikle nye didaktiske og organisatoriske modeller for 10. klasse, så den fortsat er et relevant, meningsfuldt og udviklende tilbud for unge.
Nytænkning af 10. klasse
Efterskolernes 10. klasse har gennem de seneste 10–15 år udviklet sig markant i takt med, at flere unge vælger efterskole som en vigtig overgang mellem grundskole og ungdomsuddannelse.
Med Projekt Ny 10. klasse ønsker Efterskolerne at tage næste skridt: at gentænke, hvad 10. klasse skal kunne i fremtiden.
Målet er at skabe en undervisning, der:
- styrker elevernes boglighed og faglige fordybelse,
- udvikler deres praksisfaglighed gennem virkelighedsnære opgaver og projekter
- og fremmer medborgerskab og engagement i fællesskaber.
Det handler om at skabe balance mellem hånd og ånd, uddannelse og dannelse – og om at give de unge mod på at lære og handle i verden. Tre tematiske benspænd – boglighed, praksisfaglighed og medborgerskab – har fungeret som styrende principper for udviklingsarbejdet.
To spor: didaktik og ledelse
Projektet består af to parallelle spor:
- Et didaktikspor, hvor lærere udvikler nye metoder og undervisningsformer,
- Et ledelsesspor, hvor skolerne arbejder med de organisatoriske rammer, der gør forandring mulig og som ledelsesmæssigt understøtter det didaktiske udviklingsarbejde i didaktiksporet.
Skolerne undersøger blandt andet:
- Hvad er vores særlige berettigelse i forhold til 10. klasse?
- Hvad skal eleverne have lært, når de forlader netop vores efterskole?
- Hvilke læringsarenaer og metoder motiverer eleverne bedst?
Fælles retning med Tænk baglæns
Efter det første projektår udviklede skolerne et fælles planlægningsværktøj: Tænk baglæns.
Her tager man udgangspunkt i, hvor man gerne vil være, når projektet slutter – og planlægger baglæns derfra:
- Hvad er målet for elevernes læring og dannelse?
- Hvilke indsatser og prøvehandlinger skal sættes i gang for at nå dertil?
Værktøjet hjælper skolerne med at formulere tydelige mål og skabe sammenhæng mellem vision, praksis og evaluering. Det bruges både i undervisningen og i skolernes ledelsesarbejde.
At tænke i mål – ikke kun aktiviteter
En vigtig erfaring fra projektets første år er betydningen af at tænke i mål frem for aktiviteter. Når elever arbejder med projekter, skal fokus ikke kun være på, hvad de laver – men på hvad de lærer. Ved at starte med læringsmålet og tænke baglæns bliver undervisningen mere bevidst, målrettet og meningsfuld – uden at miste efterskolens praksisnære og fællesskabsbaserede tilgang.
På vej mod 2026 – og videre
Projektet er nu halvvejs. Erfaringerne fra første år danner grundlag for nye prøvehandlinger og justeringer i 2025/26. Samtidig er der bred enighed om, at udviklingen af 10. klasse ikke slutter i 2026. Mange skoler arbejder med et længere perspektiv frem mod 2030, hvor visionen er en helhedsorienteret, fremtidssikret og inspirerende 10. klasse på efterskole.
Projektperiode: 2024-2026
Deltagere: 15 efterskoler
'Fra larm til læring' på Ladelund Efterskole
Knallertklubben på Ladelund Efterskole viser, hvordan læringspotentialet i den frie tid kan styrkes gennem positive fællesskaber og elevernes egne interesser. Det er ét af mange eksempler på, hvordan de 15 projektskoler udforsker nye måder at bruge dannelsesarenaer til at fremme motivation, læring og fællesskab.
Indhold kan ikke vises...
Indholdet kræver accept af cookies for at kunne vises